טיול משפחתי בצפון צפון איטליה

אגם מולבנו, ספטמבר 2007. צילום: דלית קצנלנבוגן

הקיץ מתקרב בצעדי ענק… איך אני יודעת? כי משפחות מתחילות לתכנן את חופשות הקיץ שלהן והטלפונים לא מפסיקים לצלצל. אני חושבת שזה זמן טוב לחזור לטיול המשפחתי שעשינו בדולומיטים ובצפון אגם גארדה בספטמבר 2007: שבועיים חלומיים של הרים, אגמים, רכבלים, עיירות קטנות באמצע הדרך והמון ירוק וכחול בעיניים.

פרטי הטיול:

הנוסעים: זוג הורים + פעוטה (2.4) + תינוקת (4 חודשים).

היעד: צפון איטליה, איזור טרנטינו אלטו אדיג'ה: הדולומיטים וצפון אגם גארדה.

תקופת הטיול ואורכו: 12-28.9.07, 15 לילות ו-16 ימים.

תכנון הטיול ומקומות הלינה: מכיוון שטסנו עם תינוקת ורצינו להבטיח לעצמנו עריסה, הזמנו טיסות אלעל למלפנזה (מילאנו), למרות ששדה התעופה הקרוב ביותר לאזור בו טיילנו הוא דווקא זה של ורונה. החלטנו להתמקם בשני מקומות לינה ולשהות שבוע בכל אחד מהם. העדפנו מלונות (על בסיס חצי פנסיון) על פני דירות, מכיוון שלא התחשק לנו לבשל ומצד שני לא רצינו למצוא את עצמנו בערב בחיפושים אחר מסעדה במרחק נסיעה כזה או אחר מהמלון. פשוט העדפנו לנצל את מירב הזמן לטיולים, מה שהסתבר כהחלטה מצויינת בשני המלונות. המלונות היו אקסצ'לסיור בעיירה קבלזה Cavalese שנמצאת בעמק Fiemme בדולומיטים, ומלון אלדה בכפר הקטן לנזומה די קונקיי Lenzumo di Concei שמעל אגם לדרו Lago di Ledro, ליד אגם גארדה. מכיוון שטיילנו בעבר גם בדולומיטים וגם באגם גארדה, פסחנו הפעם על כמה מקומות נהדרים בהם ביקרנו בפעמים הקודמות (כמו למשל מעבר פורדוי, קורטינה ד'אמפצו, אגמי דוביאקו ובראייס, עמק גארדנה, ברסנונה, מראנו, סירמיונה, סאלו, לאציזה ועוד).

1.  Romantic Hotel Excelsior

מלון אקסצ'לסיור נמצא במרכז העיירה קבלזה בעמק פיאמה שבדולומיטים, במבנה עתיק ומיוחד. זהו מלון "קלסי" של פעם עם אירוח משפחתי, נעים ומשתדל. המלון עצמו אינו מפואר, שלושה כוכבים בסך הכל, אך הצעת המחיר שקיבלתי לאירוח על בסיס חצי פנסיון בימי טרום בוקינג היתה משתלמת ביותר. החדר היה גדול והתאים לארבעתנו. למי שחשובה לו אמבטיה, שיידע שבחדר 108 אין כזו. ארוחת בוקר כללה: קורנפלקס לסוגיו, יוגורטים, ריבות, לחמים, מאפים, גבינות, נקניקים ולפעמים חביתה מקושקשת. בארוחות הערב (שהיו מצוינות) הייתה בחירה בין 3 אפשרויות למנה ראשונה ושנייה, ומלבדן היה גם בר סלטים וקינוח. את ההחלטות לגבי המנות נדרשנו להעביר למלצר בארוחת הבוקר של אותו היום… אווירה תלושה לחלוטין, כולל גינוני המלצרים, אבל היי, הרי בדיוק בשביל זה נוסעים לארצות אחרות.

2. Eco Ambient Hotel Elda

מלון אלדה, המלון השני בו התארחנו, הוא מיוחד במינו, שלא היית מצפה לראות בכפר כה "נידח". גם זה מלון משפחתי, אך כאן החליט הדור הצעיר לקחת את ניהול המקום לידיו, לשפץ ולהפוך את המלון למעודכן ועכשווי. העיצוב מלוטש ונקי, החדרים מפנקים. האזורים הציבוריים במלון כוללים גם ספריה, סלון ופינת קריאה וגם פינת ציור חמודה לילדים. ליד המלון יש בריכת שחייה יפה וסאונה. ארוחת הבוקר היתה מאד טעימה. ההחלטה לקחת מלונות עם אירוח על בסיס חצי פנסיון הייתה ה"שיחוק" של הטיול: להתחיל לחפש מסעדה בכל ערב עם שתי קטנטנות, ואחר כך לנסוע חזרה מהמסעדה למלון נראה לנו ממש מייגע. ניסינו את זה בטיולים הקודמים (עם הבת הגדולה) והבנו שהרבה יותר נוח לאכול במלון, כשמיד אחרי הארוחה אפשר לעלות לחדר, ל'אמבטיות' 'ולמיטות'…
האוכל היה מעולה: מגוון, בשפע ובאיכות שלא נופלת מאף מסעדה ולהיפך. גם כאן "נדרשנו" לסמן על התפריט איזה מנות נרצה לארוחת ערב שלמחרת. במלון אין חדרי 'משפחה' של ממש. החדרים מתאימים בעיקר לזוגות, והמיטות של הבנות נכנסו קצת בצפיפות. אם באים עם ילדים גדולים יותר יש להזמין שני חדרים נפרדים.

טיולי כוכב שעשינו בדולומיטים, מהמלון בקבלזה:

יום 1

נחתנו במלפנזה ב-12:00 בצהריים, לקחנו את הרכב השכור שהזמנו, ונסענו עד המלון בקבלזה Cavalese עם עצירה אחת באזור לארוחת צהריים באחת היציאות של האוטוסטרדה מודנה-ברנרו Modena-Brennero. בשעות אחה"צ הגענו לקבלזה. אחרי התמקמות במלון, שנמצא ברחוב הראשי של העיירה, יצאנו להסתובב קצת בחוץ. קשת כפולה קידמה את פנינו.

יום 2

מהעיר קבלזה יוצא רכבל העולה לאיזור צ'רמיס Alpe Cermis בו יש פארק משחקים קטן לילדים, בית קפה/מסעדה, אחו מקסים עם פרות. מומלץ מאד עם פעוטות. הרכבל מתחיל אמנם מקבלזה, אך הוא יורד אל תחנה הנמצאת תחתית העמק (Stazione FondoValle), כך שלמעשה אפשר להתחיל את העלייה ברכבל מתחנה זו  ובכך לחסוך כסף של החלק הראשון של הרכבל. מחנים את הרכב ליד גשר העץ שעובר על הנחל בפונדו ואלה, ונגשים לתחנת הרכבל. יש שתי תחנות לרכבל, אנחנו עצרנו בתחנת Doss dei Laresi, הנמצאת בגובה 1278 מ', שם הייתה המסעדה, האחו ומתקני השעשועים. בעונת הקיץ יש שם גם הרבה הפעלות לילדים ופעוטות. תחנת הרכבל של Fondovalle היא גם נקודת יציאה לראפטיג ולרכיבה על פונים וסוסים.

בצהריים המשכנו בנסיעה צפון מזרחה דרך פרדצו Predazzo, ובלמונטה Bellamonte  אל אגם פורטבוסו Forte buso שבשמורת פנבג'יו Paneveggio, שם עשינו פיקניק על הדשא ליד האגם.

המשכנו דרך מעברי ההרים Valles ו San Pellegrino…

…וסיימנו את הסיבוב בעיירה מואנה Moena.

אחרי שוטטות קצרה במואנה השמשית עלינו אל מאחורי הכנסייה, שם פעל מים ג'ימבורי עם "מתנפחים", בתי פלסטיק קטנים, מגלשות ומשחקים, שנקרא Fassalandia. מאד נחמד לפעוטות וגם הנוף מקסים.

יום 3

עלינו מעל קבלזה על כביש 620 ונסענו בכיוון בולצאנו, דרך עמק אגה Val'dega. הנסיעה בירידה ומן הסתם גם בעלייה מדהימה ומפחידה. כמובן שהבנות נרדמו, רק כך איפשרנו לעצמנו את התענוג. קצת לפני בולצאנו Bolzano פנינו לכיוון טירס Tires בכביש הררי יפהפה, שהביא אותנו בסופו של דבר אל מעבר קוסטלונגה ואל אגם קארצה Lago di Carezza. טיילנו ברגל סביב האגם, כשעתיים כולל פיקניק, וחזרנו דרך מעבר קוסטלונגה-ויגו די פאסה-מואנה לקבלזה (כשעה נסיעה).

יום 4

הקדשנו את היום לאזור דרך היין הנמצא דרומית לבולצאנו. חבלי טרנטינו ואלטו אדיג'ה, בהם אנחנו מטיילים בטיול זה, סופחו לאיטליה לאחר מלחמת העולם הראשונה. בעיירות בהן אנחנו מטיילים היום (השייכות למחוז בולצאנו שבאלטו אדיג'ה) בולט מאד הרצון להתבדל, לשמר ולטפח את השפה הגרמנית ואת הזיקה לתרבות הגרמנית.

ביקרנו  בקלדרו (קלטרן, בתמונה למעלה), בטרמנו (טרמין, בתמונה למטה), שתי עיירות הנמצאות בלב איזור מלא כרמים ומטעי תפוחים.

בכיכר של קלדרו יש לשכת תיירות ודרכה גילינו "אטרקציה": פוניקולר העולה אל מעבר מנדולה, הנמצא בגובה 1364 מטר. הרכבל יוצא מהכפר סנט אנטון הסמוך לקלדרו. זהו פוניקולר משת 1903 ששופץ לאחרונה, מאד תלול, שנסיעה מאד חוויתית בו אורכת 12 דקות לכל כיוון. המעבר עצמו הוא נקודת גבול בין חבל טרנטינו לחבל אלטו אדיג'ה, בין "איטליה" ל"אוסטריה"…

בתחנת הרכבל העליונה עשינו טיולון קצרצר כולל פיצה לצהריים ולאחר מכן חזרנו למטה. מקלדרו המשכנו אל העיר בולצאנו, אליה הגענו בשעות אחה"צ. טיילנו ברחובות המקורים ובחנויות היפות. לקראת הערב התחלנו לחזור למלון בקבלזה.

יום 5

היום הוקדש לעמק נון Val di Non שבחבל טרנטינו, כשיעדנו היה אגם טובל Lago di tovel. נסענו בדרך יפה מאד דרך עמק צ'מברה Val di Cembra, כשעה עד Lavis, משם למצו לומברדו Mezzo Lombardo וממנה צפונה דרך מטעי התפוחים והעיירות דנו Denno , טרס Terres, וטואנו Tueno , בכיוון אגם טובל. הנסיעה התחילה בתשע וחצי בבוקר והסתיימה לאחר כשעתיים, כשהגענו לחניון של האגם. בעונת התיירות, יש מין סידור כזה שבו מגיעים עם המכונית עד החנייה, ממנה יש לקחת שאטל (בתשלום) אל האגם עצמו. מקבלים מפה ומשלמים על הסעה לאגם. הדרך קלה ונעימה, מדי פעם יורדים עד המים במפרצונים יפים. לעתים היה קושי עם העגלה, בעיקר לקראת סוף המסלול. בנקודת ההתחלה יש מסעדה, ובהמשך יש גם בר ומלון שלא היו פעילים (בכל זאת, ספטמבר). המסלול יפה ומומלץ. למרות שהבטיחו לנו, לא נתקלנו בדובים…

יום 6

תכננו להיות היום באיזור עמק פיאמה. בבוקר ירד גשם ותוך כדי תנועה החלטנו להצפין לקאנאזיי בעמק פאסה. המשכנו במזג אוויר סגרירי והעפלנו אל מעבר סלה Passo Sella  ומשם פנינו מזרחה דרך מעבר גרדנה אל קורברה Corvara.

הגשם לא פסק והחלטנו להמשיך צפונה לברוניקו Brunico, אליה הגענו בשעות הצהריים. בדיוק אז יצאה השמש, טיילנו במדרחוב, עלינו למצודה, ירדנו דרך הגן שסביבה וחזרנו בשעה 18:00 דרך האוטוסטרדה  לקבלזה.

יום 7

יום אחרון בדולומיטים. התחיל שמשי, התענן ונעשה גשום. נסענו בכיוון קאנאזיי ומשם מזרחה אל אגם פדאיה, המשכנו דרך מרגלות המרמולדה, (שימו לב שהרכבל של המרמולדה סגור מאמצע ספטמבר ונכון לשנת 2019 קניון סוטוגודה גם הוא סגור עקב שטפונות באוקטובר 2018) אגם אלגה Alleghe, פלקדה Falcade וחזרה דרך מעבר Valles אל פרדצו. רצינו לעלות ברכבל של פרדצו, אך בשל תנאי מזג האויר הוא היה סגור… חזרנו לקבלזה. בסך הכל, היו לנו חמישה ימי שמש מופלאים ורק שניים גשומים.

יום 8

הבוקר נפרדנו מה דולומיטים ומהמלון בקבלזה, והתחלנו לרדת דרומה לכיוון אגם גארדה, ל"ביתנו השני" שבעמק Concei, מלון אלדה Elda. נסענו על כביש 421 המחבר את עמק נון Val di Non, אגם מולבנו Molveno וואלי ג'ודיקריה Valli Giudicerie. במולבנו עשינו הפסקת צהריים נחמדה: קנינו פיצה ואכלנו על הדשא מול האגם.

טיילנו ונחנו והמשכנו דרומה, דרך אגם טנו המקסים. בשעות אחר הצהריים הגענו למלון אלדה שבעיירה Lenzume ב-Concei, המקום בו בילינו את החלק השני של חופשתנו.

טיולי כוכב שעשינו מהמלון מעל אגם לדרו:

יום 9

את יומנו הראשון באזור החלטנו להקדיש לאגם גארדה. ירדנו אל העיירה לימונה Limone, הנמצאת על הגדה המערבית מדרום לריבה דל גארדה. הדרך ללימונה רצופת כוונות טובות, מנהרות וכבישים פתלתלים.

מלימונה שטנו עם הרכב במעבורת אל מלצ'זינה, עיירה עתיקה ויפה על שפת האגם, עם מצודה מרשימה החולשת על סביבותיה. המרכז העתיק מרוצף בחלוקי נחל, קצת קשה עם עגלות אבל קטן מספיק בשביל הסתובבות עם המנשא…

ממלצ'זינה הדרמנו אל חוף הסירנות Baia delle sirene, חוף רחצה מקסים עם פארק משחקים נחמד בין עצי הזית.

יום 10

את היום החלטנו להקדיש שוב למלצ'זינה, אך הפעם לא לעיירה עצמה כי אם לרכבל המעפיל אל מונטה באלדו. יצאנו בבוקר בעשר, הגענו ממש מהר למלצ'זינה (הפעם ברכב, לא בהפלגה). בקופת הרכבל ציפה לנו תור ארוך ארוך… עלינו בסביבות 12 להר, ובילינו שם עד 16 אחהצ, כמעט 4 שעות. לרכבל שני חלקים, עולים בשניהם עד למעלה, שם אפשר לטייל עד קצה המצוק. בדרך יש מסעדה נחמדה עם פינת מתקני שעשועים ודשא, פרות, סוסים, מצנחי רחיפה ונוף מרהיב.

יום 11

הטיול של היום התמקד בעיר הבירה של חבל טרנטינו, הלא היא טרנטו Trento. נסענו אליה דרך כביש 45 Bis העובר בעיר ארקו Arco ומשם פונה אל 'דרך האגמים', אגמי קאבדינו, אבלינו, סנטה מסצנה. טיפ קטן לבעלי הסבלנות שהגיעו איתי עד לכאן: באגם טובלינו נמצאת אחת המסעדות הטובות באיזור.

בטרנטו ביקרנו בכיכר הדואומו, סביבה בתי קפה וגלידריות (מאז ביקורנו, נפתחה בכיכר הדואומו אחת הגלידריות הטובות באיטליה, Grom) והתפעלנו מחזיתות הבתים המצויירים המקיפים אותה.

ניסינו לבקר באתר המזוהה ביותר עם טרנטו, מבצר בואונקונסיליו, אבל ויתרנו כשראינו שיש המון מדרגות וזה בלתי אפשרי עם העגלה.

יום 12

היום טיילנו באיזור המערבי של קבוצת הדולומיטים של ברנטה. נסענו אל עמק ג'נובה Val di Genova לראות את מפלי נרדיס, ועשינו טיולים רגליים בסביבתם. ההגעה אל עמק ג'נובה היא מהכפר Carisolo, הנמצא בין הכפר טיונה די טרנטו  Tione di Trento  ומדונה די קמפליו Madonna di campiglio.

את הצבע האדום המופלא שציפינו לפגוש דווקא באגם טובל Tovel מצאנו דווקא כאן, באחד היובלים של הנהר הזורם למרגלות המפלים.

המשכנו על כביש 239 אל מדונה די קמפיליו. היה יום מקסים של שמש אז עשינו פיקניק על הדשא. כדאי לדעת שבספטמבר כל מעליות הסקי סגורות וכן חלק מהמסעדות.

יום 13

מזג האוויר שוב האיר לנו פנים ומכיוון שרצינו לתת בגדים לכביסה בעיר ריבה… נסענו לכיוון העיר וכך 'זרמנו' למסלול המזרחי ביותר בטיול, בעמק סוגאנה Valsugana. נסענו עד האוטוסטראדה של Rovereto, משם המשכנו ועלינו בכיוון פולגאריה Folgaria, עיירת סקי מנומנמת בה עשינו הפסקת קפה. לפני זה עצר אותנו שוטר לבדיקת רשיונות, עצירה מפתיעה שגזלה מאיתנו 20 דקות, אך בתמורה קיבלנו ממנו כמה המלצות להמשך המסלול. המשכנו בכביש 350 ואחר כך 349 עד הפנייה אל כביש 133 בכיוון לויקו טרמה Levico Terme, ירידה ממש מפותלת אבל יפהפיה, בדרך צרה שממש קשה למעבר. הנוף כלל את האגמים של לויקו: אגם קלדונאצו ואגם לויקו.

המשכנו לרדת עד למטה ופנינו מזרחה לכיוון עמק סלה Val di Sella כשמטרת הטיול היא ביקור בתערוכת קבע נפלאה של אמנים מכל העולם המוצגת שם. הפסל המפורסם ביותר בפרוייקט הוא הקתדרלה הצמחית  La cattedrale vegetale שיצר של האמן ג'וליאנו מאורי (1938-2009).

נוסעים עד סוף העמק, ושם מתחיל מסלול רגלי של כקילומטר בדרך סלולה ואחר כך לא סלולה. האיזור כולו זרוע ביצירות השונות של האמנים. באיזור הקתדרלה עשינו פיקניק ואז חזרנו. השעה הייתה כבר קרוב ל-16:00, נסענו ללויקו אבל הבנות נרדמו ולא עצרנו בה…

יום 14

את היום האחרון לטיול הקדשנו לאגם לדרו Ledro, האגם "שלנו".  ליד מלון לידו Lido שעל שפת האגם יש פינה מקסימה עם משחקים לילדים עם דשא, מלונות ומסעדות. יש גם קמפינג ואפשר לשכור בו סירות פדלים ולשוט באגם, להתרחץ (בעונת הקיץ), לשכור אופניים, לרכב על סוסים…. מקומות לינה טובים על שפת אגם לדרו שמומלצים בעיקר במיוחד בקיץ הם: Hotel Garni Mini Golf  והקמפינג Camping Al Lago שמחיריו הרבה יותר נוחים והוא מציע גם דירות.

לסיכום

המסלול שהובא פה תוכנן עבור זוג הורים + פעוטה בת שנתיים ותינוקת בת 4 חודשים. ההחלטה החשובה ביותר היתה לגבי מסגרת הטיול: קביעת הטיסות (לצפון איטליה) ובחירת שני מקומות לינה בלבד לכל ימי הטיול. בנוסף, בנינו תכנית 'שלד' של טיולי כוכב יומיים. הנסיעות נקבעו לרוב במהלך היום והשתנו לפי מזג האוויר, מצב הרוח ובעיקר שעות השינה של הבנות. ההתחשבות הייתה קודם כל בהן ורק אחרי זה באתר כזה או אחר, דבר ששונה לגמרי כשמתכננים מסלול למבוגרים או למשפחה עם ילדים יותר גדולים. כמו כן, ישנם אתרים שנעדרים מהמסלול מכיוון שביקרנו בהם בטיולים קודמים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
ימי גשם באגם גארדה, מה עושים?

מה אפשר לעשות אם מתעוררים ליום מעונן או אפילו גשום במהלך הטיול, ולא רוצים להעביר את כולו במרכז קניות? קבלו שלוש המלצות לשלושה פארקים טרמליים שווים ביותר... המשך