הגלידריות הטובות בבולוניה // פוסט אורח: רוני פלזן

הגלידות של בולוניה. צילומים: עומר בן יהודה

השבוע יצאתי סוף סוף לחגוג את עליית הטמפרטורות עם גלידה, כמו שצריך. כאן באיטליה המאכלים הם עונתיים וכך גם המתוקים והקינוחים, יש אפילו גלידריות שיוצאות לחופשת חורף לכל חודש ינואר, כי פשוט קר מידי לאכול גלידה כשמרגישים כמו גלידה. בינינו, זה באמת דורש לא מעט אומץ.

בולוניה היא עיר קטנה וחמודה והיא ללא ספק מעניינת מאוד מבחינה קולינארית. יש בה הכל מהכל. הגלידריות שבה הן מהטובות שטעמתי בחיי (הקצרים) ולשמחתי אחרי שנה כאן אני עדיין ממשיכה לגלות מקומות מיוחדים וטובים עוד יותר. אין ספק שהאיטלקים יודעים לעשות גלידה נפלאה!!

בואו נהיה כנים: איזה תענוג זה לעצור להפסקה אחרי יום שיטוט בעיר ולקנח בגביע ביסקוויט פריך ומתקתק ובו לפחות שני כדורי גלידה, כל אחד והטעמים האהובים עליו. זה כנראה גם מה שחשב לעצמו ברנארדו בואונטאלנטי, מי שנחשב לממציא הגלידה. הוא נולד בפירנצה בשנת 1536 ומצעירותו ועד ליום מותו עבד עבור משפחת מדיצ'י הידועה בתור ארכיטקט. בין הישגיו הידועים: חידוש העיר ליבורנו, קישוט פאלאצו פיטי וגני בובולי בפירנצה. האגדה מספרת שהגלידה הומצאה בקיץ 1565 לכבוד ביקורם של דיפלומטים מספרד. את אותה גלידה ראשונה הוא עשה מחלמונים, דבש, חלב, חמאה ומעט יין מתוק.

לגבי הגלידות האיטלקיות יש חוק שמומלץ לזכור: הטובות באמת מוחזקות לרוב במיכלים סגורים כך שאין מה לראות ואין מה לצלם, מה שאומר שהעיקרון שאוכלים עם העיניים לא קיים ויש לזה גם יתרונות נוספים: הגלידה נשמרת בטמפרטורה האולטימטיבית, מה ששומר על המרקם והטריות ונותן תחושה שכאילו יצאה הרגע מהמכונה. המלצה אישית שלי היא להתרחק מהגלידריות שמציגות הרים של גלידות, זה אולי מפתה ונראה טעים, אבל יש סיבה טובה לגובה ההר..

>>>

לגבי בולוניה, ההמלצה הראשונה והקלאסית שלי, נקראת 900 (באיטלקית: נואובוצ'נטו) הנמצאת במרכז של מרכז העיר, ממש מאחורי הפסל של נפטון וליד הספרייה העירונית (ששווה הצצה, לכל הצדדים – אל תפספסו את הרצפה!). זהו דוכן עם מבחר מצומצם של טעמים אך כולם מומלצים וטעימים. אם מתחשק לכם לגוון, אבל רק בחורף, הקרפים שלהם מצוינים ומומלצים מאד.
איפה זה:  Via Indipendenza 3/c, bologna (ליד החנות של דיסני) 900

>>>

מהצד השני של נפטון, יש סמטה קטנה ובה גלידריה שנקראת Grom, שהיא בעצם רשת איטלקית, מה שאומר שההמלצה הזו תקפה לא רק בבולוניה. זוהי גלידה איכותית וטעימה, לעיתים צריך אפילו לעמוד בתור בשבילה אבל זה יכול לקרות בכל אחת מהגלידריות האלו. יש בה מבחר עשיר של טעמים והם כולם עשויים מחומרי גלם איכותיים וטריים.
איפה זה: Grom,
 Via Massimo D'Azeglio 13,  Bologna

>>>

בולוניה, כערים נוספות מימי הביניים, היתה מלאה מגדלים ותעלות שהיום נשארו מהם רק בודדים  וגם התעלות כבר לא משמשות כדרך מסחר כמו ששימשו באותה תקופה. גלידריה מומלצת נמצאת ברחוב שהיה פעם תעלה כזו אך היום הוא רחוב רגיל לכל דבר. בגלידריה, שנקראת Delizie sulla Riva, תמצאו טעמים מיוחדים במינם ושילובים מעניינים ועשירים.

איפה זה: Delizia sulla riva, Via Riva di Reno 76, Bologna

>>>

גלידריה נוספת קטנה ומומלצת, Gelateria Cremeria Mascarellaאת הנשים שמכינות את המעדנים אפשר למצוא עם סינרים וכובעים, מגישות ממיטב מעשה ידיהן. הן גם מכינות עוגות יצירתיות ומקושטות  שאפשר להזמין לאירועים מיוחדים.
איפה זה: Gelateria Cremeria Mascarella, Via Mascarella 30, Bologna

>>>

כהרגלי השארתי את הטובות שבטובות לסוף, שתרגישו שהיה שווה להגיע עד כאן. הראשונה נקראת La Sorbetteria Castiglione. הגלידות כאן מדהימות ויש מבחר רחב מאוד אפילו לרגישים לכל מיני דברים, גלידות בלי סוכר, בלי חלב, בלי ביצים ואפילו גביע ללא גלוטן. ואין כמו מראה עיניים…
איפה זה:  La Sorbetteria Castiglione, Via Castiglione, 44, Bologna

>>>

השנייה, הדובדבן שבקצפת, גלידריה בשם funivia. החנות המקורית נמצאת מחוץ  למרכז, היכן שהיתה תחנת הרכבל שעלה לכנסיית סן לוקה (גם היא יעד שווה לביקור ולספורטיביים שבינינו אף בטיפוס רגלי במעלה המדרגות). הגלידריה היא ללא ספק מהטובות בעיר אם לא ה-טובה ביותר. האמת היא שמאז שגיליתי אותה בעצמי אני לא הולכת לאף אחת אחרת, שומרת נאמנות רק לה ומנצלת כל הזדמנות ללכת לבקרה. באופן כללי אני בחורה של שוקולד ובגלידות אני מעדיפה בדרך כלל את אלו עם השמנת ולמרות זאת אני ממליצה על גלידות הפירות שלה שעשויות כולן מפירות עונתיים טריים וללא חלב. אני אחרוג ממנהגי ואמליץ על שני טעמים שאותי אישית הפתיעו, האחד נקרא Alice  (אליצ'ה) וזו גלידה בטעם מסקרפונה שמוגשת על מצע של שוקולד מומס שנמצא בתחתית הגביע, לסיום שוקולדי וטעים. השני, נקרא Leonardo (לאונרדו) וזו גלידת שמנת בטעם צנוברים עם צנוברים קלויים. למזלי בחרו אותה בשבילי וגילו לי את הטעם הנפלא הזה… תודה נטע.
איפה זה: Cremeria Funivia, Via Porrettana 158, Bologna

>>>

ולסיום ובהנחה שרובכם תעברו גם בפירנצה, המלצה אחת אחרונה. מדובר בגלידריה למקומיים בלבד, אני בעצמי גיליתי אותה רק אחרי מספר חודשים בפירנצה והיא נמצאת קצת מחוץ למרכז, קרוב לאצטדיון הכדורגל, אם למישהו מכם יוצא לראות משחק. הגלידריה נקראת Badiani  ומדובר בגלידה יוצאת דופן, שאי אפשר אפילו להשוותה לאחרות. בגלידריה שהיא גם בר קפה ומאפיה קטנה, תוכלו גם לשבת ולהתפנק עם הגלידה. יש להם מבחר רב של טעמים ואחד מיוחד במינו על שמו של בואונטאלנטי, אותו ממציא הגלידה שהזכרתי קודם ואפילו בהשראת אותו מתכון. מדובר בסוג של וניל מיוחד, שלא דומה לשום דבר אחר שטעמתם. זה הטעם הנמכר ביותר שלהם ואפשר לראות את זה לפי התבנית המיוחדת שהוא מקבל שהיא כשלעצמה כמו שתי תבניות רגילות ובנוסף לרוב יש כארבע תבניות רק שלו, כי הוא פשוט נחטף ונגמר מהר. בפעמים הספורות שזכיתי להיות שם, תהיתי מה אנשים לוקחים ואיך הם בוחרים והופתעתי לראות שכמעט כולם לוקחים לפחות כדור אחד של בואונטאלנטי. אנשים מכל הגילאים ומכל המינים לא מוותרים על הטעם הנפלא והמיוחד הזה, שמשתלב עם הכל ומוסיף להכל.
איפה זה: Badiani, Viale dei Mille 20, Firenze

>>>

סימנתי במפה את הגלידריות בסדר שהן מופיעות כאן וגם קישורים לאתרים, לאלו מהן שיש. ממליצה מניסיון לבדוק שעות פתיחה וימים כי יש גלידריות כמו זו בפירנצה, שסגורה ביום שלישי.

שיהיה בתאבון ובכיף! עשיתי לעצמי חשק לגלידה…

רוני פלזן היא סטודנטית ישראלית שמתגוררת בבולוניה כארבע שנים.
עומר בן יהודה הוא סטודנט לרפואה הלומד בבולוניה 



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך