האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.

טירת טראוטמנסדורף, מראנו. צילום: דלית קצנלנבוגן (אפריל 2016)

1 >

גני טירת טראוטמנסדורף, מראנו

מראנו (Merano) היא עיר ספא יפהפיה ועטורת הרים היושבת למרגלות האלפים, בה תמצאו שילוב מקסים בין אדריכלות ליברטי אלגנטית ואדריכלות עכשווית. מראנו הייתה בירת רוזנות טירול בימי הביניים שקמה לתחייה במאה ה-19 כעיירת מרפא פרחונית. ארבעת ביקוריה של הקיסרית אליזבת 'סיסי' מאוסטריה הביאו בעקבותיהם את אצולת אירופה, שהגיעה למראנו בחדשי החורף הקרים כדי ליהנות ממזג האוויר השמשי והאוויר היבש, לשתות מיץ ענבים בסתיו וחלב עיזים לקראת האביב.
סיסי, שסיפורה מזכיר קצת את מיתוס הנסיכה דיאנה, התחתנה עם קיסר האמפריה האוסטרית פרנץ יוזף, אך הרבתה לברוח מהארמון בוינה אותו תיעבה ולטייל הרבה בעולם. בחופשות בהן שהתה במראנו התגוררה סיסי בארמון טראוטמנסדורף, ששופץ והפך למתחם מרהיב בו פועל כיום מוזיאון התיירות בטירול הדרומי, למרגלותיו משתרעים גנים בוטאניים נהדרים.

Giardini di castel trauttmansdorff
Via S. Valentino, 51/A
39012 Merano BZ

לאתר מוזיאון התיירות

לאתר הגנים הבוטאניים של טירת טראוטמנסדורף

איפה ישנים במראנו?

טירת טראוטמנסדורף, מראנו. צילום: דלית קצנלנבוגן (אפריל 2016)
טירת טראוטמנסדורף, מראנו. צילום: דלית קצנלנבוגן (אפריל 2016)
טירת טראוטמנסדורף, מראנו. צילום: דלית קצנלנבוגן (אפריל 2016)

+

2 >

הגן הבוטאני, פאדובה

הגן הבוטני המקסים בפאדובה (Orto botanico di padova) הוא אחד מהעתיקים באירופה. הוא הוקם בשנת 1545 על ידי הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת פאדובה ועוצב על ידי הארכיטקט מורוני. בתוך הגן נמצאים עצים עתיקים, פרחים וצמחי מרפא נדירים הגדלים בתוך חממות קטנות ויפהפיות. הגן הוא חלק ממתחם האוניברסיטאי והכניסה אליו היא בתשלום.

Orto botanico di padova
Via Orto Botanico 15
35123 Padova PD

לאתר הגן הבוטאני של פאדובה
איפה ישנים במרכז פאדובה?

הגן הבוטאני של פאדובה. צילום: מתוך ויקיפדיה
רן סגולי, דלית ק. ותמר קישיק צוק בגן הבוטאני של פאדובה. ספטמבר 1993 (צילום: נורית קישיק)

הגן הבוטאני של פאדובה

+

3 >

ג'ארדינו ג'וסטי, ורונה

ג'ארדינו ג'וסטי (Giardino Giusti) הוא אחד מהגנים היפים ביותר הנמצאים באיטליה. הוא הוקם בסוף המאה ה-15 כתפאורת רקע לפאלאצו ג'וסטי וזכה למבקרים מפורסמים כמוצארט וגתה, במהלך ביקורם באיטליה. הארמון והגן נמצאים ברובע עתיק בעיר המכונה  'ורונטה' (veronetta) שהיה מאוכלס עוד בימי הביניים. הגן הוא אחד הדוגמאות המוצלחות ביותר למה שמכונה גן רנסאנסי: אזור טבעי פתוח, מפוסל ומעוצב, המשלב גינות, חורשות, כיכרות, מערות אקוסטיות (גרוטה Grotte), מזרקות, פסלים, בריכות, גרמי מדרגות, שבילי הליכה, פינות נוי ומנוחה ומקומות תצפית על ורונה. מפורסם במיוחד הוא המבוך (לבירינט), מהעתיקים ביותר באירופה.

Giardino Giusti
Via Giardino Giusti, 2
Verona VR

?איפה ישנים בורונה

ג'ארדינו ג'וסטי, ורונה. צילום: www.palazzogiardinogiusti.it
ג'ארדינו ג'וסטי, ורונה. צילום: www.palazzogiardinogiusti.it
ג'ארדינו ג'וסטי, ורונה. צילום: www.palazzogiardinogiusti.it

+

4 >

פארק סיגורטה, ואלג'ו סול מינצ'ו

בעיירה ואלג'ו סול מינצ'ו (Vallegio sul minco) שמדרום לאגם גארדה נמצא פארקו ג'ארדינו סיגורטה (Parco Giardino Sigurta). זהו גן בוטני מקסים, גן עדן לחובבי דשאים, פרחים ועצים, שהקים הרוקח קרלו סיגורטה. אירוסים, ורדים, כרי דשא מטופחים, בריכות מסוגננות ונקודות תצפית מרהיבות על הנוף המשתרע למרגלות הפארק. אפשר ללכת ברגל, לרכב על אופניים, לנסוע ברכבת קטנה או לשכור קלנועית לארבעה אנשים. התשלום עבור הקלנועית הוא לשעה והזמן של 'השעה' מתחיל עם רגע ההשכרה, כלומר, אם הגעתם וצריכים קפה, אוכל, שירותים וכו – כדאי קודם כל לעשות את כל אלו ורק לאחר כל הסידורים הנחוצים לגשת לעמדת ההשכרה של הקלנועיות, לשכור ולצאת לדרך. אל תחמיצו את היקינטונים, הנרקיסים ובעיקר את הצבעונים.

Parco Giardino Sigurtà
Via Camillo Benso Conte di Cavour, 1
37067 Valeggio Sul Mincio VR

לאתר פארק סיגורטה
איפה ישנים ליד פארק סיגורטה?

פארק סיגורטה. צילום: מאתר הפארק
פארק סיגורטה. צילום: מאתר הפארק
קלנועיות בפארק בוטאני סיגורטה. צילום: אריק איסקוב (2015)

+

5 >

וילה מלצי, אגם קומו

וילה מלצי (Villa Melzi) נמצאת על גדת אגם קומו, בעיירה המקסימה בלאג'ו Bellagio. היא הוקמה בשנת 1808 על פי הזמנתו של פרנצ'סקו מלצי ד'אריל, דוכס העיר לודי ומקורבו של נפוליאון, שמינה אותו לתפקיד סגן נשיא הרפובליקה הצ'יס-אלפינית. כמו משפחות אצולה רבות באותה תקופה, הקים מלצי ד'אריל וילה נאה על גדות אגם קומו, אזור שהפך פופולרי למדי לאצולה האיטלקית. הוילה תוכננה על ידי הארכיטקט ג'וקונדו אלברטולי בסגנון ניאו קלסי. הגן המקיף את הווילה מעוצב בסגנון ה'גן האנגלי' ועשיר בשרידים ארכיאולוגיים, פסלים, בריכות, גינות מעוצבות, פינות תצפית מרהיבות על האגם ובכלל זה על וילה קרלוטה – שהייתה שייכת לאויבו המר של מלצי – ג'אן בטיסטה סומריבה.

Villa Melzi
Lungo Lario Manzoni
22021 Bellagio CO

לאתר וילה מלצי
ביקור וירטואלי בוילה מלצי
איפה ישנים בבלאג'ו?

וילה מלצי. צילומים מתוך האתר

+

6 >

וילה קרלוטה, אגם קומו

וילה קרלוטה (Villa Carlotta) ממוקמת ממש מול וילה מלצי – על שפת אגם קומו Lago Como, בין העיירות טרמצו Tremezzo וקאדנביה Cadenabbia. הוילה מפורסמת בזכות אוספי האמנות שנמצאים בה ובגן הבוטני העצום המקיף אותה. הוילה, שנבנתה בסביבות שנת 1690, נרכשה בשנת 1801 על ידי ג'אן בטיסטה סומריבה, פוליטיקאי ומקורב לנפוליאון שציפה לקבל ממנו תפקיד פוליטי בכיר בהנהגת הרפובליקה הצ'יסאלפינית שהקים באיטליה והתבאס קשות כשציפיותיו לא מומשו. סומריבה המילאנזי, שהיה אספן אמנות, העשיר את הוילה ביצירות מתוך האוסף שלו והפך אותה לנקודת מפגש לאליטה האירופאית בתקופתו. בהמשך עברה הוילה אל קרלוטה נסיכת פרוסיה, שקיבלה את הוילה בשנת 1843 במתנה מאמה, לכבוד נישואיה לדוכס סכסוניה-מיינינגן, ג'ורג'. בתוך הוילה המפוארת תמצאו פסלים של אנטוניו קאנובה, ציורים, גובלנים ושטיחים, חפצי חן ורהיטי התקופה. גרמי המדרגות מעוטרי הפרחים מובילים אל גנים בוטאניים מדורגים. מגני הווילה נשקף נופה היפה של העיירה בלאג'ו, הנמצאת במרכז האגם.

Villa Carlotta
Via Regina, 2
22019 Tremezzina CO

לאתר וילה קרלוטה

איפה ישנים ליד וילה קרלוטה?

וילה קרלוטה. צילומים: דלית קצנלנבוגן (יוני 2017)

 + 

7 >

וילה טרנטו, אגם מג'ורה

ביציאה מעיירת הנופש פאלאנצה (Pallanza) לכיוון העיירה אינטרה (Intra) נמצאת וילה טרנטו, שלה גנים בוטניים נהדרים בהם מגדלים אלפי זני צמחים שהובאו לכאן מקצוות העולם. את הגנים הקים קפיטן סקוטי שרכש את הווילה בשנת 1931, סביבה הקים גנים בסגנון 'הגן האנגלי', שיזכירו לו את מכורתו. בחלק המרכזי והגבוה בגן, כפי שרואים בתמונה למטה, צופה פסל הדייג על מרחב של בריכות מים וערוגות פרחים מסוגננות. כדי להבטיח את המשך קיומו של המפעל בו החל הקפיטן, הוענקו הווילה והגנים במתנה לממשלת איטליה. הסיור בגן נמשך כשעה וחצי / שעתיים בהתאם לכמות הצילומים וההפסקות שתרצו לעשות. במתחם הגנים יש שני בתי קפה: ליד הקופה שבכניסה ובמרכז הגן.

Giardini Botanici Villa Taranto
Via Vittorio Veneto, 111
28922 Pallanza VB

לאתר וילה טרנטו
איפה ישנים באגם מג'ורה?

וילה טרנטו, אגם מג’ורה. צילום: אריק איסקוב (2005)
וילה טרנטו, אגם מג’ורה. צילום: אריק איסקוב (2005)
וילה טרנטו, אגם מג’ורה. צילום: אריק איסקוב (2005)
וילה טרנטו, אגם מג’ורה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2005)

+

8 >

גני ארמון בורומאו, אגם מג'ורה

מול עיירת הנופש סטרזה (Stresa) שבאגם מג'ורה נמצאים שלושה איים שנרכשו על ידי משפחת בורומאו העשירה ששלטה באזור זה במאות ה-15 עד ה-18. למשפחת אצולה איטלקית זו הייתה השפעה גדולה מאד באזור מילאנו ואגם מג'ורה – הם היו בדיוק מה שהיום ייקרא 'הון שלטון': בישופים, רוזנים ואנשי ממון.
בשנת 1670 הקים קרלו ה-3 לבית בורומאו ארמון מפואר על אחד האיים ונותן לאי את שמו, 'האי היפה' (= איזולה בלה), על שם אישתו איזבלה. האי, הארמון והגנים תוכננו כך שייראו כמו אוניה. העבודות היו למעשה בנייה מחדש של האי והגבהתו מעל הסלע המקורי. בנו של קרלו ה-3, ויטליאנו ה-6, משלים את בניית הארמון ואחריו כל בן משפחה מוסיף לו עוד נדבך. מטרת התכנית המקורית הייתה להנציח את עוצמתה ותהילתה של משפחת בורומאו, לשם כך נשכרו טובי האדריכלים והאמנים של התקופה.
כדאי מאד להיכנס לארמון ולעבור בין החדרים, בהם מוצגים אוספי האמנות, הרהיטים, החפצים, המתנות וכל מה שנאסף בארמון במשך השנים. מחוץ לארמון, על האי, נמצאים הגנים המרהיבים ולמרגלותיהם – אחרי היציאה מהגנים – כפר קטן ובו חנויות ומסעדות, ביניהן מסתובבים החתולים השמנים ביותר שראיתם בימי חייכם.

Palazzo Borromeo
Isola Bella
28838 Stresa VB

לאתר ארמון בורומאו באיזולה בלה

הגנים של ארמון בורומיאו. צילום: חיים פטרוניו (2016)
טווסים לבנים בגני ארמון בורומיאו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2016)
הגנים של ארמון בורומיאו. צילום: חיים פטרוניו (2016)

+

9 >

הגן הבוטאני של אורופה, פיימונטה

שמורת הטבע סאקרו מונטה די אורופה (Sacro Monte di Oropa) נמצאת מצפון לעיר ביאלה (Biella) שבחבל פיימונטה. האזור כמעט אינו מוכר לתיירים, אך נחשב מקום עלייה לרגל לצליינים, מטיילים, חובבי טבע וסקי. בתוך שמורת הטבע הפרה-אלפינית הזו ניצב בגובה 1159 מטרים סנטואריו די אורופה, מתחם מקודש עצום בגודלו, ובו מנזר, כנסיות, קפלות תפילה ומקומות הסעדה ואירוח לעולי הרגל. המנזר הוכרז כאתר אונסקו בשנת 2003 כחלק מאתרי 'ההרים הקדושים' של פיימונטה ולומברדיה. מאחורי המנזר, ליד תחנת הרכבל התחתונה של אורופה, נמצא הגן הבוטאני של אורופה (Giardino Botanico di Oropa). הגן פתוח ממאי ועד ספטמבר אך הרכבל עצמו פתוח כל השנה ואפשר להעפיל איתו עד בקתת ההרים סבויה Rifigio Savoia הפתוחה גם היא במשך כל השנה. ליד הרכבל תוכלו למצוא פארק חבלים והרפתקאות לילדים, כך שפעילות ליום אחד או יותר תמצאו כאן בשפע.

Funivia Oropa
Piazzale Busancano Oropa
13900 Biella BI

לאתר הגן הבוטאני אורופה

סנטואריו אורופה Santuario di Oropa. צילום: http://www.camminidevozionali.it
סנטואריו אורופה Santuario di Oropa. צילום: http://www.italianbotanicalheritage.com
הגן הבוטאני אורופה Giardino Botanico Oropa. צילום: http://www.santuariodioropa.it
הגן הבוטאני אורופה Giardino Botanico Oropa. צילום: http://www.ilperiodicodibiella.com

+

10 >

הגן הבוטאני בטירת סבויה, עמק אאוסטה

על הכפר גרסוניי סנט ז'אן (Gressoney-Saint-Jean) שבעמק אאוסטה חולשת טירת סבויה (Castel Savoia) שבנייתה החלה בשנת 1898. המלך אומברטו הראשון, שהעניק את הטירה כמתנה לאשתו המלכה מרגריטה, לא זכה לצערו להתכבד בחנוכתה, משום שנרצח בשנת 1900 בידי האנרכיסט גאטנו ברשי. המלכה אהבה מאד את האזור והרבתה לנפוש ולטייל בו והטירה שימשה עבורה כמעון קיץ. הטירה עברה לבעלות המחוז האוטונומי עמק אאוסטה (Regione Autonoma Valle d'Aosta) שהחליטה בשנת 1990 להקים למרגלותיה גן בוטאני. בגן, הנמצא בגובה בגובה 1385 מ', מטפחים זנים נדירים של צמחיה אלפינית והוא פתוח למבקרים ללא תשלום ממאי ועד ספטמבר. שעות הפתיחה של הגן, הוא כשל הטירה.

Giardino Botanico Castel Savoia
Strada Castello Savoia 1
GRESSONEY-SAINT-JEAN

לאתר הגן הבוטאני האלפיני בקסטל סבויה

הצטרפו אליי ביולי 2020 לטיול קיץ בעמק אאוסטה

הגן הבוטאני למרגלות קסטל סבויה. צילומים: דלית קצנלנבוגן (אוגוסט 2018)

+

11 >

הגן הבוטאני האלפיני, עמק אאוסטה

הגראן פאראדיזו היא שמורת טבע הררית ויפהפיה, המשתרעת בצפון מערב איטליה בחבל עמק אאוסטה. ניתן להעפיל אליה מהכביש המהיר E25 (הכביש הראשי של עמק אאוסטה) דרך ארבעה עמקים המתפתלים במעלה ההרים. השמורה נוסדה בתחילת המאה ה-19 על ידי המלך ויטוריו עמנואל השני, שכיתר לעצמו בצו מלכותי אזור ציד ליעלים. היא עברה לידי ממשלת איטליה רק בשנת 1922 על ידי המלך ויטוריו עמנואל השלישי, שלא היה מחובבי הציד. סמל השמורה הוא לא אחר מאשר היעל – Lo Stambucco – מהם יש בשמורה כיום כשלושת אלפים. עמק קוניה Cogne הוא המזרחי שבין ארבעת העמקים ומבנהו הרחב מהווה בסיס מצוין לטיולים בסביבה. העיירה המרכזית היא קוניה Cogne, בה נמצאים הרבה בתי מלון ומסעדות, מעליה נמצא הכפר ג'ימיליאן Gimillian, ממזרח לה נמצא הכפר לילה Lilaz  ומדרום לה נמצא ואלנונטיי Valnontey.
הגן הבוטאני האלפיני (Giardino botanico alpino Paradisia) נמצא מעל העיירה ואלנונטיי – כשאתם בקוניה Cogne פנו ימינה ברחוב Rue Grand Paradis והמשיכו אל הכפר ואלנונטיי Valnontey, שהוא המבודד ביותר באזור ונמצא בגובה 1666 מ'. מחנים את הרכב במגרש החנייה הגדול וממשיכים ברגל לכיוון הגשר, עוברים ועולים עוד למעלה בכייון השילוט אל הגן הבוטאני האלפיני, הפתוח רק מאמצע יוני עד תחילת ספטמבר. לתאריכים המדויקים המתעדכנים מדי שנה בדקו כאן באתר). לאחר הביקור בגן שאינו גדול אך מקסים, יורדים חזרה אל הכפר, בו תמצאו מספר מסעדות ובתי קפה. לאחר שתחזרו לקוניה, מומלץ לבקר גם במפלים הנמצאים במרחק הליכה מהכפר לילה Lilaz.

Giardino botanico alpino
Parco Nazionale Gran Paradiso
Valnontey, 44
Cogne AO

לאתר הגן הבוטאני האלפיני

לאתר מפלי לילה

לכתבה על עמק אאוסטה

הצטרפו אליי ביולי 2020 לטיול קיץ בעמק אאוסטה

הגן הבוטאני האלפיני, ואלנונטיי, שמורת גראן פאראדיזו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2016)
ואלנונטיי. צילום: אריק איסקוב (2016)
הגן הבוטאני האלפיני, ואלנונטיי, שמורת גראן פאראדיזו. צילום: אריק איסקוב (2016)
מפלי לילאץ, שמורת גראן פאראדיזו. צילום: אריק איסקוב (2016)

+

+

+

לא ציינתי את הגן או הפארק הבוטאני האהובים עליכם באיטליה?
כתבו לי ואכניס אותו לרשימה: dalit@vivaitalia.co.il

 

 

חדש ברשימת הגנים היפים של צפון איטליה 2020!!!

12 >

הגן בוטאני אנדרה הלר בגארדונה ריביירה

למטיילים עם משפחות ופעוטות סביב אגם גארדה – הגן הזה הוא בשבילכם! בעיירה גארדונה ריביירה Gardone Riviera היפה שבגדה המערבית של אגם גארדה נמצא גן בוטאני מיוחד במינו שהוקם בשנת 1900 ועוצב מחדש על ידי האמן אנדרה הלר (André Heller) בשנת 1988. הלר שילב בגן פסלים של אמנים ידועים כמו רוי ליכטנשטיין וקית הרינג.

Giardino Botanico André Heller
Via Roma, 2 25088 Gardone Riviera BS

לאתר הגן הבוטאני אנדרה הלר

איפה ישנים בסביבה?

הגן הבוטאני אנדרה הלר, גארדונה ריביירה (צילום מתוך 'ויקיפדיה')
הגן הבוטאני אנדרה הלר, גארדונה ריביירה (צילום מתוך 'ויקיפדיה')
הגן הבוטאני אנדרה הלר, גארדונה ריביירה (צילום מתוך 'ויקיפדיה')
צילום מתוך הבלוג: www.misselliesreiseblog.com

 

13 >

גני ארמון מירמארה, טריאסטה

מיקומו הדרמטי של ארמון מירמארה (Castello di Miramare), השוכן במפרץ טריאסטה בין רמת הקרסט לים, מרהיב וחד פעמי. בטריאסטה, בירת חבל פריולי ונציה ג'וליה, הקים הארכידוכס האוסטרי מסימיליאנו הראשון ארמון מפואר עבורו ועבור אשתו שרלוט (קרלוטה), בתו של מלך בלגיה. את הארמון עוטף פארק ירוק ונפלא, שחלקו תוכנן על ידי מסימיליאנו עצמו שהיה חובב בוטאניקה. הארמון והגנים הם כיום פארק לאומי והביקור כאן מומלץ לכל מי שמגיע לביקור בטריאסטה. הארמון תוכנן יחד עם הגן המקיף אותו בין השנים 1856-1860 ומהווה דוגמא לבית אצולה מפואר. בגן, ששטחו כ 220 דונאם, יש עושר של מיני צמחים, שבילי הליכה, ערוגות פרחים, פסלים, עצים, מזרקות ובריכות. כשמסימיליאנו רכש את הקרקע היה האיזור חשוף, טרשי וריק מצמחיה. האדמה הובאה משטיריה וקרינתיה שבדרום אוסטריה, הצמחים הובאו ממשתלות בלומברדיה ומוונטו ואפילו מסימילאנו עצמו שלח לכאן צמחים מיוחדים ממקסיקו לשם עבר בשנת 1864 כדי לשמש כקיסר. באזור המזרחי של הפארק, המעוצב בסגנון הגן האנגלי, ניטעה חורשה של עצים וביניהם שבילים ובריכות. האיזור הדרום מערבי, המוגן יותר מפני הרוח, חולק בצורה גיאומטרית בסגנון הגן האיטלקי, ונשתלו בו ערוגות פרחים. בפארק נמצאים עד היום פריטים יקרי ערך שהוזמנו ע"י מסימיליאנו: פסלים, חממות ברזל, תותחים ועוד. הטירה, אגב, לא הביאה מזל רב לאנשים שהתגוררו בה ושניים מהם, תחילה הארכידוכס מסימיליאנו ומאוחר יותר הדוכס אמדאו מסבויה-אאוסטה, סיימו את חייהם בצורה טראגית.

Castello di Miramare
Viale Miramare, 34151 Trieste TS

לאתר ארמון מירמארה

לכתבה על טריאסטה:

לכתבה על טיול בפריולי ונציה ג'וליה

הצטרפו אליי בספטמבר 2020 לטיול מודרך בפריולי ונציה ג'וליה

ארמון מירמארה, טריאסטה, מבט מהפארק. צילום: דלית קצנלנבוגן (2017)

 

+

קבלו את רשימת 10 הגנים היפים בדרום איטליה:
וילה צ'ימברונה ווילה רופולו בראבלו, וילה סן מיקלה בקאפרי ועוד.

+

+


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
איטליה בכפית: שבוע בפריולי ונציה ג'וליה

איטליה בכפית: שבוע בפריולי ונציה ג'וליה

כל אחד יכול למצוא את מה שהוא אוהב בחבל פריולי ונציה ג'וליה שבצפון מזרח איטליה: אוהבי ההרים ייהנו מהטבע הפראי והלא מתוייר של האלפים... המשך