הקיץ של פוליה

לסבתא יש גלגלים, בארי 2013. צילומים: דלית קצנלנבוגן

מתי חזרת?

בשבת.

ואיפה היית?

בפוליה.

פוליה? איפה זה פוליה???

בעקב של המגף.

אה. יפה שם? ממליצה?

(שיחה קצרה על פוליה, יוני 2013)

עשרים שנה אני מטיילת באיטליה ובחבל פוליה עוד לא ביקרתי. פוליה נותרה תמיד מין משאת נפש, 'ארץ מובטחת' שתכננתי לבקר בה בעתיד אך תמיד נדחקה על ידי יעדים מדוברים יותר, מתויירים יותר ונגישים יותר.

חבל פוליה, הנמצא בפינה הדרום מזרחית של איטליה, קטן רק במעט משטחה של מדינת ישראל ונחשב יעד תיירות חדש יחסית: אם רק לפני 20-25 שנה הייתה ידועה פוליה בעיקר בזכות חופי הטורקיז הבתוליים שלה, בשנים האחרונות היא מתגלה כיעד קולינרי, היסטורי ואמנותי. מיליוני עולי הרגל שפסעו כאן בדרכם אל ארץ הקודש, סוחרים שהטילו בה את העוגן הראשון על אדמת אירופה ואלו שהפליגו ממנה אל שווקים רחוקים, כל אלו הפכו אותה לצומת תרבותי ומפגש בין מזרח ומערב ואת עיירותיה לפנינים ארכיטקטוניות. יופיה של פוליה מתבטא במגוון הסגנונות, הטעמים והמסורות שהביאו אתם העמים ששלטו בה ועברו דרכה. חבל פוליה נחשב העשיר ביותר בדרום איטליה וכלכלת האזור מבוססת עד היום על חקלאות (65%) ותיירות (15%).

הקיץ פוליה מתקרבת אלינו, בזכות טיסה ישירה של שעתיים וחצי בלבד מתל אביב אל ברינדיזי Brindisi, שתפעיל חברת ארקיע החל מאמצע יולי ועד סוף ספטמבר, וזו הזדמנות נדירה לגלות את איטליה האותנטית, בה מתקיים שילוב מושלם בין היסטוריה מרתקת, אוכל טעים וזול ואתרי בטן גב מגוונים לעונת הקיץ. אז הגעתם לכאן לשבוע, ועכשיו, מה אפשר לעשות כאן?

 

חצי האי סלנטו Salento / לצ'ה ואוטרנטו 

דרומה של פוליה הוא למעשה חצי אי, המוקף משלושת צדדיו בחופיו הכחולים של הים היוני והים האדריאטי. הדרום שטוח לחלוטין נראה כשדה תבואה ענק, זרוע ערמות חציר זהובות ומעוטר במיליוני עצי זית עתיקים, כרמים, מטעי שקדים ושיחי צבר.

איפה מטיילים? בקרו בלצ'ה Lecce, בירת חצי האי סלנטו, המכונה גם 'בירת הבארוק' של דרום איטליה, בזכות ריבוי הארמונות ומבני הציבור המעוטרים בשלל אלמנטים צמחיים, דמויות קדושים, בעלי חיים מיתולוגיים ועוד. אם תרצו לבקר בכנסייה אחת בלבד, בחרו בבזיליקת סנטה קרוצ'ה, שחזיתה מלאת הפרטים המגולפים עשויה לגרום לכם לסחרחורת. רוב המבנים בעיר העתיקה נבנו מסוף המאה ה-16 ועד המאה ה-18 באבן גיר צהבהבה רכה וקלה לפיסול וגילוף, המעניקה גוון מוזהב לכל המרכז העתיק. זוהי עיר אצילית ומסוגננת, נעימה במיוחד בשעות הערב, כשבתי הקפה והמסעדות הנחבאים בין סמטאותיה מתמלאים במקומיים.

מה אוכלים בלצ'ה? קודם כל שותים: היין האדום המקומי הוא פרימיטיבו Primitivo או נגרו אמארו Negro Amaro. אחריו אפשר לטעום חתיכות בשר סוס ברוטב, תבשיל תמנון בקדרת חרס ופסטה מטוגנת עם חומוס ciceri e tria)).

מה קונים למזכרת? לצ'ה ידועה בסדנאות בהן מייצרים פסלים מעיסת נייר (CartaPesta), אמנות שהגיעה ללצ'ה מנאפולי, כשהלך וגדל הביקוש לפסלים ועיטורים עבור כנסיות, מנזרים ובתי הארחה לעולי רגל שנבנו בלצ'ה באותה תקופה.

La cartapesta di claudio riso, Via Vittorio Emanuele, 27, Lecce

יום טיול נוסף בחצי האי סלנטו יכול להתמקד בכביש החוף היפהפה שבין לאוקה Leuca ואוטרנטו Otranto, העיר המזרחית ביותר באיטליה. בדרך, עצרו לקפה בעיירה סנטה צ'זראה טרמה, בבר ששמו Bar Porta d'Oriente, שם תוכלו לראות כמה כתובות מעניינות בעברית, המנציחות תקופה בה המתינו קבוצות יהודים ניצולי שואה ופליטי מלחמת העולם השנייה בעיירות בדרום איטליה, בהן הוכשרו לקראת עלייתם ארצה.

Bar Porta d'Oriente, Via Roma, 67, Santa Cesarea Terme

כדאי לסיים את היום בעיירת הנמל והנופש אוטרנטו Otranto, העיר המזרחית ביותר באיטליה, רק אל תחמיצו את פסיפס 'עץ החיים' הנדיר מהמאה ה-12, המכסה את רצפתה של קתדרלת העיר.

 

עמק איטריה  Valle d’Itria / אלברובלו ואוסטוני 

במרכז פוליה נמצא עמק איטריה רחב הידיים, בו זרועים מאות בתי אבן המכונים טרולי ((Trulli. הטרולים הם מבנים לבנים שנבנו מאבן גיר ללא מלט עם כיפה בצורת חרוט, הבנויה מרעפי בזלת אפורים.

איפה מטיילים? בעיירה אלברובלו Alberobello תוכלו לראות את הריכוז הגבוה ביותר של טרולים ואף להיכנס ולראות אותם מבפנים. מבני הטרולי נבנו במאה ה-15 על ידי אריסים שהתיישבו ועיבדו את אדמות נחלתו של הרוזן מקונברסאנו. הרוזן הפר חוק ממלכתי שאסר על אריסים לבנות כפרים וערים ללא רשות מלך נאפולי, שפוליה הייתה תחת שלטונו. בכל פעם שהגיעו פקחי המלך לאזור ציווה הרוזן על אריסיו לפרק במהירות את הבתים ולהתפנות מהם באופן זמני. לאחר עזיבת הפקחים נדרשו האריסים לבנות את בתיהם מחדש, וכך הלאה.

אלברובלו נבנתה על שתי גבעות והיא מחולקת לשני אזורים עיקריים: אזור המגורים (Aia Piccola) ואיזור המסחר (Rione Monti). מרכז העיירה נמצא בעמק שבין שני אזורים אלו, ונקרא לארגו מרטלוטה Largo martellotta, ובו מתקיים השוק השבועי. מלארגו מרטלוטה עלו דרך רחוב ויה מונטה סן מיקלה אל הכנסייה, הבנויה, כמובן, בתוך טרולי.

מה מביאים הביתה?  אל תחמיצו ביקור בחנות מעדנים מקסימה הממוקמת בתוך טרולי. כאן תוכלו לטעום ולרכוש מעדנים מקומיים כמו פסטת אורקייטה Orecchiette (פסטה עגולה בצורת אוזניים), סלמי capocollo, גבינות נפלאות כמו בוראטה (גבינת מוצרלה אלוהית הממולאת שמנת נוזלית), ריקוטה,  פרובולונה Provolone וקשקבל caciocavallo. מומלץ לטעום את הכעכים הזעירים (taralli di alberobello) הטבולים בממרחי הטרטופו, הפלפלים והעגבניות המיובשות.

Trullo Antichi Sapori, Via Monte San Michele, 37, Alberobello

לא רחוק מאלברובלו ניצבות ה'ערים הלבנות': לוקורוטונדו Locorotondo, צ'יסטרנינו Cisternino, מרטינה פרנקה Martina Franca ואוסטוני Ostuni, עיירות גבעה מבוצרות ומשובללות המסוידות כולן לבן, היושבות בנקודות אסטרטגיות וצפות על העמק. אוסטוני היא היפה והמרשימה מביניהן, ועומדת על המשמר אל מול אל הים האדריאטי. רחובותיה מטפסים ועולים מעלה בכיוון הקתדרלה ומזמנים הפתעות בכל סמטה.

איפה אוכלים?  למסעדת השף Porta Nova הנמצאת בצמוד לשער הכניסה לעיר העתיקה יש אוכל נפלא המבוסס ברובו על דגים ופירות ים וחלונות גדולים עם נוף פתוח לים האדריאטי.

Ristorante Portanova, Via Gaspare Petrarolo, 28 71017 Ostuni

הקדישו עוד יום טיול לביקור במערת הנטיפים המרשימה גרוטה די קסטלנה Grotta Di Castellana, הנמצאת במרחק נסיעה קצר מאלברובלו, ויום טיול נוסף לעיירת בתי המערות מאטרה Matera, השייכת גיאוגרפית לחבל בזיליקטה אך משתלבת היטב עם הטיול בפוליה.

 

איפה ישנים? איזור עמק איטריה מתאים ללינת 'כוכב', המאפשרת טיולי יום במרבית אתריה של פוליה. אפשר ללון ב'מסריות' (Masserie), ששימשו בעבר כבתי חווה מבוצרים. המסריות נבנו ככפר פיאודלי מוקף חומה ובו מגדל שמירה, באר מים, מבני מגורים לאציל ואריסיו וכמובן כנסיה. כל מסריה תפקדה כמרחב מוגן במקרה של התקפה תורכית. עשרות מסריות נמצאות ברחבי פוליה, חלקן הפכו בשנים האחרונות מלונות בוטיק מפוארים (ויקרים).

מסריה סן דומניקו

מסריה טורה קוקארו

ערי הנמל / טראני  ובארי

אחת מעיירות החוף היפות ביותר בפוליה היא טראני Trani הנמצאת מצפון לבארי. מרכזה העתיק סובב סביב הנמל קטן ומקסים ושוק הדגים הקטן הצמוד אליו נותן למבקר הזדמנות ראשונה לפגוש את הגיבורים הראשיים שיככבו בארוחת הצהריים שלו. מהנמל עולים אל קתדרלה רומנסקית מיוחדת במינה: גבוהה, מבודדת וניצבת כמעט על קו המים. כשנכנסים פנימה מתברר שמדובר בארבעה מבנים, אחד מעל השני, שנבנו בתקופות זמן שונות, מהמאה ה-7 ועד המאה ה-12. בין האוצרות האומנותיים הגנוזים בכנסייה, גם רצפת פסיפס מיוחדת שתפקידה היה להזכיר לאותם מיליוני עולי רגל שעברו בטראני מה הייתה הסיבה המקורית לעזיבתם את הבית ויציאתם למסע. מהקתדרלה ממשיכים ברחובות עם בתי אבן המזכירים לעתים קסבה ירושלמית. מרחוב היהודים (Via la Giudea), ממשיכים אל כיכר סקואלה נובה Scola Nova, בה נמצא אחד מבתי הכנסת ששימשו את הקהילה היהודית שהתגוררה בעיר. בתי הכנסת הפכו במהלך השנים לכנסיות וחזרו בעשור האחרון לשמש כבתי כנסת. כיום ניתן לראותם במסגרת ביקור במוזיאון היהודי.

Sinagoga-museo Sant'Anna, Via La Giudea, 24, Trani

בדרך מטראני לבארי, בירת חבל פוליה, אני נזכרת בכותרת המצחיקה שקראתי פעם במדריך הטיולים לאירופה של סימה כוכבי (שכנראה כבר אי אפשר להשיג): 'נתקעת בבארי? צא מזה!'. שנים שהמשפט הזה הולך איתי ואני משתמשת בו בכל פעם שנדמה לי שהגעתי לאיזהשהוא חור. לא ציפיתי להרבה מבארי וכצפוי במקרים כאלו, היא הפתיעה בגדול. ההליכה בסבך סמטאות העיר העתיקה  Bari Vecchia ובמיוחד ברחוב בו יושבות נשים וחותכות את הפסטה המקומית Orecchiette, הבתים הפתוחים אל הרחוב, הווספות והכביסה המתנפנפת מן המרפסות… לא ברור לי אם אני נמצאת בעיר אמיתית או אולי על איזה סט של סרט שהבמאי שלו חיפש לוקיישן של עיר איטלקית אמיתית: העיירות האותנטיות של 'הדרום החדש' מצטלמות טוב, ובארי בהחלט יכולה להיות הבירה שלהן.

איך מגיעים לפוליה?

חברת 'ארקיע' תפעיל במהלך הקיץ טיסות ישירות בקו ת"א – ברינדיזי. הטיסה אורכת כשעתיים וחצי.

מלונות מומלצים במרכז פוליה:

Masseria San Domenico

Masseria Torre Coccaro

Masseria Torre Maizza

Masseria Montenapoleone

Borgo Egnazia

____________________________________________________

בהזדמנות או בפעם הבאה:
צפון פוליה: שמורת גרגאנו, מונטה סנט אנג'לו וסן ג'ובני רוטונדו

____________________________________________________

הכתבה התפרסמה בחודש יוני 2013 במוסף מסלול של ידיעות אחרונות

____________________________________________________