זכרונות אהבה מפירנצה: פיצוץ העגלה

התמונה העתיקה הזו צולמה די מזמן, ביום ראשון של חג הפסחא, שנת 1999, שנה בה התגוררתי בפירנצה. הצטופפתי עם עוד אלפי אנשים באירוע מסורתי פיורנטיני הנקרא Scoppio del Carro (פיצוץ העגלה).
מדובר בחגיגה פיורנטינית עתיקה בת יותר מ 1000 שנים: האגדה מספרת על אביר מפירנצה בשם פאצינו דה פאצי, שמשתתף במסע הצלב הראשון וחוזר מירושלים לפירנצה עם מתנה שקיבל ממנהיג המסע ומי שהפך למלך ירושלים הצלבנית, גוטפריד מבויון, כהוקרה על אומץ ליבו: שלוש אבנים מקברו של ישו בכנסית הקבר. את האבנים שהביא האביר נהגו לשפשף זו בזו על מנת להבעיר את האש הקדושה בטקסי טיהור שנערכו מאז, מנהג שהתגלגל במהלך השנים לטקס אותו חוגגים עד ימינו בפירנצה, ביום א' של חג הפסחא. השנה יתקיים האירוע ביום א' 1.4.18.

טקס פיצוץ העגלה בפירנצה, 1999. צילום: דלית קצנלנבוגן

מבחינה תיירותית זהו אחד האירועים החשובים בעיר, המושך אליה מדי שנה אלפי מבקרים. בתמונה למעלה מתחבאים שני זוגות של שוורים לבנים מקושטים בפרחים הרתומים למרכבת האש המפוארת הזו. בתהלוכה המקדימה את האירוע, המתקיימת בשעות הבוקר ברחובות וככרות המרכז העתיק, צועדים דגלנים, נציגיהם של ארבעת רבעי העיר, כדורגלני משחק הכדורגל ההיסטורי (אירוע מרכזי נוסף המתקיים מדי שנה בפירנצה), נגנים, חיילים ועוד עשרות דמויות הלבושות בתלבושות תקופתיות, המלוות לאיטן את השיירה המכובדת עד לכיכר הדואומו.

טקס פיצוץ העגלה בפירנצה, 1999. צילום: דלית קצנלנבוגן
טקס פיצוץ העגלה בפירנצה, 1999. צילום: דלית קצנלנבוגן

אני מסתכלת בתמונות שצילמתי לפני 19 שנה, אלפי חוגגים כמו היום, רק בלי הסמארטפונים והמצלמות הדיגיטליות. שיא האירוע: יונה מלאכותית משוגרת מהדואומו ומדליקה את הזיקוקים הנמצאים במרומי העגלה. היונה צריכה לשוב על עקבותיה כלעומת שבאה ובכך מסתיים תפקידה. מופע מוצלח אמור להבטיח שתהיה שנה טובה, במיוחד מבחינה חקלאית-כלכלית. כשאני חושבת על זה, נראה לי מוזר שלא צילמתי אף תמונה מרגע הפיצוץ עצמו ושאין לי אף לא זיקוק אחד לרפואה. האם ייתכן שהפיצוץ לא התרחש? שעובדי העירייה והכבאים עלו עם מנוף אל מרומי העגלה על מנת להדליק את הזיקוקים במקום יונת הברזל? למרות שזכרוני לא מאפשר לי לדעת איך הסתיימו אז החגיגות, סביר מאד להניח שהיונה הצליחה להדליק את האש, משום שהפיורנטינים זוכרים רק את שנת 1966 כשנה בה נכשלה היונה במשימת פיצוץ העגלה, אירוע שנתפס בעיניהם כרמז לאסון עתידי שהתרחש באותה שנה: נהר הארנו על גדותיו ושיטפון נורא הציף את כל העיר (בתמונה, כיכר כנסיית סנטה קרוצ'ה בפירנצה לאחר השיטפון, 4 בנובמבר 1966).

כיכר כנסיית סנטה קרוצ'ה במהלך השיטפון בפירנצה, 4 בנובמבר 1966
פונטה וקיו בפירנצה במהלך השיטפון, 4 בנובמבר 1966. צילום: Raffaello Bencini/AFP/Getty Images

ובחזרה לאירועי היום: מיד עם סיומו של מופע הזיקוקים והעשן מגרילים את סדר המשחקים של חצאי גמר בטורניר הכדורגל ההיסטורי שייתקיים במהלך חודש יוני. הגמר עצמו יתקיים ב-24 ביוני 2018, ברחבת כנסיית סנטה קרוצ'ה בפירנצה.

כדורגל הסטורי בפירנצה בכיכר סנטה קרוצ'ה, 1688 (מתוך 'ויקיפדיה')

המילה כדורגל קצת מטעה: מדובר במשחק אלים למדי שהוא שילוב של ראגבי והאבקות, 'בלי חוקים ובלי רחמים', אירוע שנראה בערך כך:

 

ואיפה כדאי ללון בפירנצה?

Hotel De la Ville

Hotel Spadai

Hotel Cerretani

Firenze Number Nine

Hotel Balestri

Hotel Palazzo Guadagni

Four Seasons Hotel Firenze

1865 Residenza D'Epoca

Relais Santa Croce


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך