החגיגה של בולצאנו

שוק חג המולד בכיכר וולטר, בולצאנו. Foto: karl Stanzel

מקורם של שווקי חג המולד בגרמניה של ימי הביניים, אך בשנים האחרונות החלו לצוץ במחוז אלטו אדיג'ה שבצפון איטליה, בו מתקיים מפגש יומיומי בין צפון לדרום, בין אירופה המרכזית לים-תיכונית, בין התרבות הגרמנית לזו האיטלקית. ביקור חגיגי בשווקי חג המולד בבולצאנו וסביבותיה.

זה נכון שבולצאנו (Bolzano) היא עיר נהדרת בכל העונות אך חגיגית, אלגנטית ומפתה במיוחד עכשיו, רגע לפני חג המולד. דוכני העץ של שווקי החג ניצבים בכיכר, רחובות הערים מוארים במנורות זוהרות, חלונות הראווה מתקשטים והחנויות עמוסות המתנות מזמינות מתמיד. מן המאפיות עולה ריח מתוק של שטרודל ועוגיות לֶבְּקוּכֵן, בדוכנים מתחממים עם מרק גריסים ומקנחים ביין ברולה לוהט. מסביב המון אנשים, מקומיים ותיירים, ונדמה כי מיתוגה של בולצאנו כבירת חג המולד של איטליה הולך ומושלם.

קצת רקע: בולצאנו היא בירתו של המחוז הצפוני ביותר באיטליה, שהשתייך לאימפריה האוסטרו-הונגרית עד סוף מלחמת העולם הראשונה וסופח אל ארץ המגף מיד לאחריה. כתוצאה מכך קיבלה איטליה לתחומה את שטחי הטירול הדרומי (Südtirol), שכיום מהווים את חבל טרנטינו (שרוב תושביו דוברי איטלקית) ואלטו אדיג'ה (שרוב תושביו דוברי גרמנית ובעלי תרבות גרמנית). המסורות, האוכל, השפה וסגנון החיים הגרמני נשתמרו עד היום באלטו אדיג'ה, למרות שנים של איטליאניזציה שעברו עליו בתקופה הפאשיסטית שבין שתי מלחמות העולם. במסגרת מדיניות ה'איטליניזציה' של מוסוליני, ששאף להפוך את שטחי הטירול הדרומי לאיטלקי, הועברו אזרחים איטלקים מדרום איטליה ומרכזה לשטחים החדשים והחלו לעבוד במפעלי התעשייה שהוקמו סביב בולצאנו. במקביל נאסר על השימוש בשפה הגרמנית, נסגרו בתי ספר שלימדו בשפה הגרמנית, שמות פרטיים ושמות מקומות הוחלפו לשמות איטלקיים, 'סוד טירול' הפך ל'אלטו אדיג'ה' וכל יוזף הפך לג'וזפה.

אחרי כיבוש צפון איטליה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה הפכה בולצאנו למפקדה מרכזית של הצבא הגרמני ואף הוקם בה מחנה ריכוז. לאחר המלחמה נשאר אזור הטירול הדרומי איטלקי למורת רוחם של התושבים בעלי הזהות הגרמנית. על האזור עברה תקופה קשה של טרור, כשקבוצות קיצוניות דרשו להיפרד מאיטליה ונקטו באמצעים אלימים להשגת מטרותיהן. חבל טרנטינו-אלטו אדיג'ה אמנם הוכרז בשנת 1948 כאזור במעמד מיוחד שבירתו היא העיר טרנטו, אך דבר זה עדיין לא פתר בעיות רבות.

הפתרון הנוכחי למצב זה הגיע רק בשנות ה-70, כשטרנטינו ואלטו-אדיג'ה נפרדו זה מזה והפכו לשתי פרובינציות נפרדות במחוז האוטונומי. ההפרדה ביניהן אפשרה חופש פעולה נרחב יותר בתחומי החקיקה, המיסוי, התחבורה, הבריאות, התרבות והחינוך. באלטו-אדיג'ה נקבעו מספר עקרונות, בינהם עקרון הדו-לשוניות: השפה הגרמנית והאיטלקית הפכו לשפות הרשמיות של המחוז וכל מי שמעוניין לעבוד במשרה ציבורית חייב לשלוט היטב בשתיהן. עקרון נוסף שנקבע היה הייצוג הפרופורציונלי של כל מחוז בפרלמנט האיטלקי ובמוסדות השלטון.

כיום חיים בפרובינצית בולצאנו (= אלטו אדיג'ה = סוד טירול) קצת יותר מחצי מליון איש, אך כדאי לדעת שהגירתם של איטלקים מדרום איטליה לבולצאנו בתקופה הפאשיסטית היא שגרמה לכך שבעיר, בה חיים כיום כמאה אלף איש, היחס בין דוברי הגרמנית לדוברי האיטלקית הוא הפוך ממה שקיים ברחבי הפרובינציה. אם היחס ברחבי הפרובינציה הוא של כ 69% דוברי גרמנית, 27% דוברי איטלקית ו4% דוברי לאדין (שפת המיעוט הלאדיני שחי בעמקי הדולומיטים), הרי שבעיר בולצאנו עצמה יש רוב איטלקי: כ 74% דוברי איטלקית, 25% דוברי גרמנית וקצת פחות מ 1% של דוברי לאדין.

אלטו אדיג'ה/סוד טירול הוא כיום אחד המחוזות העשירים ביותר באיטליה המעניק לתושביו רמת חיים גבוהה, עם כלכלה המבוססת על תעשייה, חקלאות ובראש ובראשונה על תיירות. נראה כי השאיפה לשגשוג ורווחה כלכלית היא זו המניעה את הרצון המשותף לדו קיום בין האוכלוסיות השונות.

Foto: Azienda di Soggiorno e Turismo di Bolzano / Alex Fliz

טירות, רכבלים ויין ברולה בבולצאנו

בולצאנו עטורת ההרים יושבת בעמק נהר האדיג'ה, בנקודת מפגש בין שלושה עמקים ששימשו כנתיבי מעבר לקיסרים, סוחרים ועולי רגל שחצו את הרי האלפים בדרכם לרומא וירושלים. זוהי עיר מסחר פעלתנית, המשופעת ברחובות עתיקים מלאי חנויות יפהפיות, מוזיאונים ייחודיים, מסעדות, טברנות ובתי יין, מה שהופך אותה לשוקקת במיוחד. הרחוב היוקרתי ביותר בבולצאנו הוא ויה דיי פורטיצ'י Via dei Portici, רחוב ארקדות עם מעברים מקורים משני צדדיו, המתאים במיוחד לחורף.

בשל מיקומה המרכזי, רשת התחבורה הציבורית היעילה ומבחר בתי המלון שבה, העיר מושלמת כבסיס לטיול בין שווקי חג המולד המתקיימים עתה ברחבי מחוז אלטו אדיג'ה, שבולצאנו היא בירתו. למגיעים לכאן לשבוע או שלושה ימים מומלץ לרכוש בלשכת התיירות כרטיס הנקרא Bolzano Card, המאפשר נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה באלטו אדיג'ה, כניסה לעשרות מוזיאונים בכל המחוז וכן עלייה בארבעת הרכבלים סביב בולצאנו.

 

שוק חג המולד, ששורשיו בגרמניה של ימי הביניים, היה אירוע כלכלי חברתי מרכזי בלוח השנה, בו נפגשו והוחלפו סחורות, סגנונות חיים, רעיונות וערכים. שוק חג המולד הראשון באיטליה נערך בבולצאנו ומתקיים זו הפעם ה-23 בכיכר המרכזית של העיר, פיאצה וולטר, מעשר בבוקר ועד שבע בערב. שבע בערב הגיע ועדיין לא מיציתם את החגיגות? ליד כיכר וולטר נמצאת חצר קטנה ומהממת ביופייה (Palais Campofranco), בתוכה תגלו את 'היער הקסום', בו שפע דוכני מזון ומשקה שיחממו אתכם אל תוך הלילה. (עדכון 2022: המקום נסגר ונפתח מחדש כמרכז קניות מרהיב. היער הקסום עבר לאיזור שבין תחנת הרכבת לכיכר וולטר).

איך נראה מקום זה בדצמבר 2022:

עוד בסביבה (1): סופי השבוע (ימים שבת וראשון) הם הימים העמוסים ביותר לביקור בשווקי חג המולד בערים הגדולות כבולצאנו ומראנו. נצלו ימים אלו לביקור בכפרי הסביבה, בהם מתקיימים אירועים חגיגיים מקומיים פחות המוניים והרבה יותר אותנטיים, כמו למשל חגיגות ה'אדוונט האלפיני' בעמק סרנטינו  (אוטובוס מס' 150 מבולצאנו, ימי שבת וראשון) שם חוגגים את מסורת ה'ציפייה' בת ארבעת השבועות לחג המולד. בין דוכני השוק הקטן תפגשו רביעיות של נגנים וזמרים המסתובבים ברחובות, נעמדים ומזמרים ליד המדורות הקטנות המחממות את קהל החוגגים, תוכלו להתחמם עם מרק גולאש או מיץ תפוחים חם, לצפות בשחזור סצנת הלידה המומחזת על ידי שחקנים או לצאת לסיור בכרכרה רתומה לסוס ברחבי הכפר.

עוד בסביבה (2): טירת רונקולו (Castel Roncolo) נמצאת כעשר דקות נסיעה ממרכז בולצאנו. חדרי הטירה מעוטרים בציורי קיר מרהיבים, המתארים את חיי האצילים שהתגוררו בטירה בימי הביניים המאוחרים ונותנים מושג על עולם האבירות. בשנת 1385 רכשו את הטירה משפחת סוחרים עשירה מבולצאנו, ואלו הזמינו את ציורי הקיר היפהפיים והפכו את המקום לאחוזה מאויירת. 'שאטל' חינמי מכיכר וולטר יביא אתכם מבולצאנו אל מרגלות הטירה, אליה יש לטפס (ברגל). בתוך הטירה מוצגות גם תערוכות מתחלפות ופועלת מסעדה טעימה וחמימה.

עוד בסביבה (3): במרחק של חמש דקות הליכה מתחנת הרכבת של בולצאנו נמצא הרכבל של רנון, איתו תוכלו לעלות תוך כדי נסיעה מרהיבה של 13 דקות אל העיירה סופרבולצאנו Soprabolzano. בסופרבולצאנו עלו על קרונית רכבת וצאו לנסיעה הררית קסומה של רבע שעה עד העיירה קולאלבו Collalbo. רעבים? קחו נקניקיות טירוליות ופולנטה וקנחו בזלטן (Zelten), עוגת חג עם פירות יבשים ושקדים. אם יישאר לכם כוח, צאו להליכה רגלית של כחצי שעה לתצפית מרהיבה על פירמידות האדמה. גם לטיול זה כדאי לצאת בסופי השבוע של ה Avvento, בימים שבת וראשון, כששווקים ואירועים מיוחדים מתקיימים בשתי העיירות.

מרחצאות, טיילות וטירות במראנו

במרחק נסיעה של כשעה מבולצאנו נמצאת מראנו Merano, המשמרת בחינניות את אווירת העולם הישן. "לפנק, לפנק, לפנק", זה היה כנראה המוטו של העיר, ששימשה כבירת רוזנות טירול בימי הביניים (במאות ה 13-14) וקמה לתחייה במאה ה-19 כעיירת מרפא פרחונית. ביקוריה של הקיסרית אליזבת 'סיסי' מאוסטריה הביאו בעקבותיהם את אצולת אירופה, שהגיעה למראנו בחדשי החורף הקרים כדי ליהנות ממזג האוויר השמשי והאוויר היבש, לשתות מיץ ענבים בסתיו וחלב עיזים לקראת האביב.

שוק חג המולד מתקיים בכיכר המרחצאות (פיאצה טרמה Piazza Terme), טיילת הנהר ורחבת מרכז הכנסים היפהפה. השעות המומלצות לביקור בשוק הן בשעה שלפני השקיעה, כשאורות הדוכנים מודלקים וקרני השמש האחרונות מעניקות מראה בלתי נשכח.

מראנו בנויה על שתי גדותיו של נהר הפסיריו ושתי טיילות יפהפיות, טיילת החורף והקיץ, נבנו לאורכו, לשמחתם הרבה של דורות התיירים במקום. העיר משופעת בארמונות שנבנו בסגנון ליברטי (אר נובו). לאחר ההליכה בטיילת החורף אפשר להמשיך ולעלות אל שער פסיריה (Porta Passiria) ולחזור דרכו חזרה אל מרכז העיר העתיקה, שנבנה לאורך ויה דיי פורטיצ'י. התפנקו (מומלץ!!!) במרחצאות המעוצבים הנמצאים ממש במרכז העיר ובקרו בבית הכנסת של מראנו, שהוא היחיד בכל מחוז טרנטינו-אלטו אדיג'ה. בית הכנסת משמש את הקהילה הקטנה, שמנתה לפני מלחמת העולם השנייה יותר מאלף איש וכיום נותרו בה חברים ספורים בלבד.

עוד בסביבה: טירת טראוטמנסדורף סגורה בחדשי החורף ונפתחת רק באפריל, אך זכרו המלצה זו אם תגיעו לכאן באביב או בקיץ, אז תוכלו לטייל בגנים היפהפיים שלמרגלות הטירה ולבקר במוזיאון התיירות החדש Touriseum, המתאר בין השאר את תיירות העילית שהביאה לפריחתה של מראנו במאה ה-19. גם טירת טירול, הצופה על מראנו, פתוחה בדרך כלל עד סוף השבוע הכולל בתוכו את ה 8.12 (בשנת 2023 היא תהיה פתוחה בדצמבר עד 10.12.23) ונפתחת שוב בחודש מרץ. המקום שימש כארמונם של רוזני טירול וכיום מאכלס מוזיאון יפהפה היושב על מצוק דרמטי המשקיף על סביבותיו.

ברסנונה, ויפיטנו וברוניקו

בולצאנו ומראנו הן שתי הערים הגדולות של האזור, אך שווקי חג המולד מתקיימים מדי יום גם בברסנונה, ויפיטנו וברוניקו, שלוש עיירות קטנות יותר אך לא פחות מקסימות. כשעה נסיעה צפונה מבולצאנו בכיוון הגבול עם אוסטריה נמצאת ברסנונה Bressanone, ששימשה מאות שנים כמרכז שלטוני ודתי. בברסנונה קתדרלה מפוארת המשקיפה אל הכיכר בה מתקיים השוק אם כי העיר העתיקה עצמה זעירה למדי.

פנים הקתדרלה מעוצב בסגנון הבארוק אך את הפנינים האמיתיות תוכלו למצוא בחצר הפנימית של הכנסייה, שם נשתמרו פרסקאות נהדרים מימי הביניים המאוחרים, המתארים את סיפורי התנ"ך לצד סיפורי הברית החדשה.

חצר הדואומו של ברסנונה. Foto: Alto Adige Marketing / Clemens Zahn
פרסקאות בחצר הדואומו. צילום: אריק איסקוב (2002)

עוד בסביבה: נסיעה קצרצרה מברסנונה תוביל אתכם אל המנזר האגוסטיני נובאצ'לה  שהוקם במאה ה-12 והוא פעיל עד היום. המקום מרשים ומטופח מאד ומומלץ להצטרף לסיורים מודרכים הנערכים בו (בתיאום מראש). אל תחמיצו את 'באר הפלאים' היפהפיה שבחצר המנזר, את כנסיית המדונה הבארוקית ואת הביקור בספריית המנזר. לסיום כנסו אל הקנטינה, שם תוכלו להתחמם מעט בעזרת היינות והגראפות המיוצרים במקום. בחורף מגישים כאן גם מרק גריסים חם, בקיץ נקניקים וגבינות בלבד. סגור בימי א'.

ויפיטנו Vipiteno היא העיר הצפונית ביותר באיטליה והעיירה הראשונה שראו האנשים שהגיעו מצפון אירופה וחצו את מעבר ברנר. העיר אירחה קיסרים, מלכים, עולי הרגל וסוחרים שעברו דרכה, הקימה למענם פונדקי ובתי הארחה ושגשגה בימי הביניים בזכות מכרות הכסף שהיו מקור ההכנסה הראשי שלה. שוק חג המולד הקטן מתקיים בכיכר הראשית של העיר העתיקה, Piazza città/Stadtplatz. אחרי שטעמתם בייגלה (Brezel) עם שפק או טירטלן (Tirtlan), כיסוני בצק מטוגנים במילוי תפוחי אדמה או תרד, טיילו ברחובה הראשי והצבעוני של העיירה וטפסו בזהירות אל מרומי מגדל השעון לתצפית מרהיבה על העיר.

20131204_174914

עוד בסביבה: בנקודה בה ניצב פעם הגבול האוסטרי נמצא היום האאוטלט של מעבר ברנר, Outlet Center Brennero. ביקור בו עשוי להתאים במקרה של מזג אוויר סוער.

אחרונה חביבה במסלול השווקים היא ברוניקו Brunico, בירת עמק פוסטריה. המרכז העתיק של העיר בנוי למרגלות טירה מהמאה ה-13 ונראה כחגורה מבוצרת של בתים הניצבים בצידי הרחוב המרכזי Via Centrale , אליו ניתן להיכנס דרך ארבעה שערים. שוק חג המולד של ברוניקו נמצא מחוץ לעיר העתיקה, מול רחבת בית העירייה החדש, בה פועלת גם זירת החלקה על הקרח.

עוד בסביבה: מי שמפנטז על שלג אמיתי ואוויר הרים, יוכל לעלות לגובה 2275 מ' עם הרכבל של Kronplatz, שתחנתו נמצאת בתחנת הרכבת של העיירה Perca שממזרח לברוניקו.

___________________________________________________________

איפה ישנים? מלונות מומלצים במרכז בולצאנו:

Parkhotel Laurin

Hotel Greif

Stadt Hotel Città

Luna Mondschein

אפשרות לינה זולה יותר בבולצאנו: Hotel Feichter, מלון משפחתי, פשוט מאד, נעים ונחמד, 2 כוכבים בלבד, חדרים מאד קטנים אך נקיים. מה שעושה את המקום למומלץ הוא המחיר הסביר ביחס למיקום המעולה ממש בלב העיר, והשטרודל הנפלא של Franziskaner לקינוח של ארוחת הבוקר.

___________________________________________________________

 הכתבה התפרסמה במוסף מסלול של 'ידיעות אחרונות', דצמבר 2013

___________________________________________________________

 :Ringraziamenti

 Vera Albertini Museo Ebraico di Merano

Joachim Innerhofer Museo Ebraico di Merano

Dorotea Pizzecco Guida Turistica Bolzano

Sonia Rappo Guida Turistica Merano

 Sara Di Gesaro Castel Tirolo

Cav. Livio Pacher Guida Turistica Vipiteno

Karl Stanzel
Fotografo
Merano

___________________________________________________________

ההרשמה לטיול שוקי חג המולד 2023 החלה! והפעם – באמת אל תפספסו!

___________________________________________________________


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך