מעבר פורדוי: פסגות של יופי בכל עונה

הרכבל של מעבר פורדוי, יולי 2012. צילומים: דלית קצנלנבוגן

מעבר הרים, passo, הוא אחד המונחים שיתחילו להתגלגל על לשונכם באופן הטבעי ביותר כשתנהגו בכבישי הדולומיטים שבצפון איטליה. המעבר הוא מעין 'אוכף' בין רכסים והנקודה הגבוהה ביותר אליה תוכלו להעפיל עם הרכב. במעברי ההרים יש בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, חנויות מזכרות ולרוב גם תחנת רכבל, funivia, שתיקח אתכם מעלה מעלה לפסגה.

הרי הדולומיטים קשורים בקשר הדוק עם הים, קשר שתחילתו לפני כ-250 מיליוני שנים: הסלעים השחורים והמשוננים המתנשאים לגבהים, מורכבים ברובם ממשקעים ימיים. אל תופתעו אם בגובה של 2500 מטרים תפגשו מאובנים של אלמוגים ושאר חיות ים, שכן הסלעים, שנוצרו ועוצבו בתוך מי הים, עלו ונדחפו כלפי מעלה עשרות מיליוני שנים לאחר מכן, עד שקיבלו את צורתם העכשווית, כשליטושם ה'סופי' נוצר מכוחות טבע חיצוניים כמו קרחונים, אפיקי מים והשפעת מזג האוויר.

ציר התנועה הראשי בדולומיטים הוא כביש מספר 48, שנפתח ב-1908 ומחבר בין בירת המחוז בולצאנו  Bolzano ועיירת הסקי קורטינה ד'אמפצו Cortina d'Ampezzo. הכביש נחשב, ובצדק, לאחד מהיפים באירופה והוא חוצה מעברי הרים מרשימים ועמקים המיושבים בכפרים ציוריים.
לאורך כביש הדולומיטים נמצאים מספר מעברים, כשהגבוה מביניהם הוא מעבר פורדוי Passo Pordoi. זהו אולי המעבר המרשים ביותר, המציע בין השאר תצפית נהדרת על פסגת המרמולדה, המתנשאת לגובה 3343 מטר, ועל פסגת פיץ בואה שבקבוצת הרי סלה, 3152 מ'.

בחורף תוכלו לתצפת על הנוף, להצטלם בשלג, לקפוא מקור, לשתות תה חם ולחזור מבסוטים לחנייה.

בקיץ תוכלו להתרחק קצת יותר מתחנת הרכבל העליונה ולבחור אחד ממסלולי ההליכה היוצאים מפסגת Sass Pordoi אל בקתות ההרים הפזורות על הרכס.

מחיר כרטיס הלוך ושוב לרכבל (נכון לקיץ 2012) הוא 14.50 יורו, והוא עולה תוך 4 דקות לפסגה בתדירות גבוהה: רכבל יוצא כל עשר דקות. למעלה האוויר צלול, מרפסות המסעדה מאפשרות שיזוף או פיקניק שמשי. ואולי הכי חשוב: יש שירותים.

אסיים בבונוס: תמונות מדהימות מפסגות הדולומיטים, שצילם מישהו קצת יותר אמיץ ממני

הכתבה התפרסמה במלואה במוסף מסלול של ידיעות אחרונות, 2003

וממש לסיום, אם הייתם שואלים איפה כדאי ללון כבסיס לטיול כוכב של כמה ימים בדולומיטים, הייתי מציעה את אחת מעיירות עמק גארדנה:

מלון Alpin Garden באורטיזיי

מלון Rainell באורטיזיי

מלון Laurin בסנטה כריסטינה

מלון Maciaconi בסלבה די ואל גארדנה

מלון גארני Wildbach בסלבה די ואל גארדנה

 


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

טיול משפחתי בצפון צפון איטליה

טיול משפחתי בצפון צפון איטליה

הקיץ מתקרב בצעדי ענק… איך אני יודעת? כי משפחות מתחילות לתכנן את חופשות הקיץ שלהן והטלפונים לא מפסיקים לצלצל. אני חושבת שזה זמן טוב... המשך
טיול שוקי חג המולד 2024

טיול שוקי חג המולד 2024

טיול מיוחד במינו אל חבל אלטו אדיג'ה בצפון איטליה, המתקיים בתקופת הציפייה (Avvento) לחג המולד. באלטו אדיג'ה חיות בדו קיום שברירי שלוש אוכלוסיות שונות... המשך