רובע קופדה: בחצר של האדריכל האלטרנטיבי

שער הכניסה לרובע קופדה Quartiere Coppedè ברומא

אחד הדברים הנהדרים ביותר שיכולים לקרות לתייר בעיר זרה הוא גילוי פתאומי של איזו נקודת חן, כזאת שלא נכתב עליה דבר וחצי דבר במדריכי הטיולים שקרא לקראת פגישתו עם העיר. לשווא יהפוך את הדפים מהסוף להתחלה, מקווה למצוא קצה של מידע שיסביר לו במה נתקלו עיניו.

זו היתה תחושתי במפגש עם רובע קופדה (Quartiere Coppedè). שום מקום ברומא לא הכין אותי למחזה הסוריאליסטי הזה, שנראה כמו תרגיל מבריק בהנפשת פנטזיה. צעדים ספורים מפיאצה בואנוס איירס, באיזור טרייסטה (Trieste) שבצפון מזרח רומא, ניצב שער אבן אדיר ממדים המחבר בין שני ארמונות בעלי צריחים מתומנים. דרכו נכנסים לרובע, שלמראה בנייניו יוצאי הדופן אי אפשר להישאר אדישים. בחזית השער והארמונות עשרות אלמנטים עיצוביים: מסכות, פיות, מלאכים, פרחים, פירות ועוד. ממרכז השער משתלשלת מנורת קנים מברזל, משמאלו בריכה עם דגיגי זהב.

קשה להחליט מהו הסגנון ששולט באוסף הנהדר של המבנים ברובע. גותיקה? רנסאנס? מנייריזם? בארוק? אורנמנטיקה מוסלמית? אר דקו? אר נובו (ליברטי)? ניאו קלסיציזם? יש פה הכל. כאילו רצה האדריכל לתאר את כל תולדות האדריכלות בעזרת אינספור מחוות וציטוטים חידתיים, המשולבים באופן מושלם שמעורר התרגשות עצומה בעיני המתבונן.

ג'ינו קופדה, האמן שאחראי לכל היופי הזה, נולד בפירנצה בשנת 1866. אביו מריאנו היה מעצב רהיטים ובסדנתו למד ג'ינו הצעיר את אמנות הגילוף בעץ. ב 1913 נקרא לרומא להקים רובע מגורים באיזור הנפרש כיום בין ויה טליאמנטו (Via Tagliamento) וקורסו טרייסטה (Corso Trieste). העבודות החלו בשנת 1915, הופסקו והתחדשו לסירוגין והסתיימו ב 1927, אז נפטר.

את הביטוי "סגנון קופדה" טבע עיתונאי שלא התכוון להעניק בכך דווקא מחמאה. כיום מתאר הביטוי ללא שיפוטיות את סגנונו האקלקטי של קופדה, שלא היו לו מקדימים או ממשיכים, ושמחויבותו היחידה היתה לטוטאליות העיצובית של מה שיצר.

אל הרובע מגיעים מהתחנה המרכזית באוטובוסים מספר 310, 86, 92, או ממרכז העיר באוטובוס מספר 63. יורדים בתחנה הראשונה של ויה טליאמנטו, מגיעים למפגש שיוצר רחוב זה עם ויה דורה ומרימים את העיניים.

(הכתבה התפרסמה לראשונה במגזין 'מטיילים' של מסע אחר, מרץ 2002)

איפה תוכלו לאכול אחרי הביקור ברובע קופדה: מלבד השוק הנערך מדי בוקר בוויה Chiana, הרחובות הסמוכים לרובע (ויה טליאמנטו Tagliamento וויה סבינו Sebino הממשיך אותו) מלאים בפיתויים גסטרונומיים  כמו למשל מעדניית  La Madia  (ויה Sebino פינת Via Chiana) המציעה מאפים מכל הסוגים: קורנטי (כך נקראים הקרואסונים ברומא) נהדרים, פיצות במשקל, פסטה טרייה, גבינות, נקניקים ויין, צידה הולמת לפיקניק שתוכלו לערוך בגן הקסום parco virgiliano, הנמצא כעשר דקות הליכה משם, ברחוב נמורנזה Via Nemorense.

מלונות מומלצים ברומא

+


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך

סיור טעימות בטסטאצ'ו, רומא

לפני שש שנים עבר קני דאן מפילדלפיה לרומא ונשבה בקסמה של שכונת טסטאצ'יו הצבעונית והפעלתנית. את מה שהתחיל כשיטוט קולינרי שנהג לערוך עם בני... המשך