סופשבוע בדרום אומבריה

אגם פיידילוקו, מעל מפלי השיש. צילום: דלית קצנלנבוגן

קבלו הצעה לארבעה ימים מופלאים בדרום אומבריה, בין עיירות גבעה עתיקות, מסעדות אותנטיות נסתרות, המון מים וירוק בעיניים. תקופה מומלצת לטיול: סוף מאי- נובמבר

חמישי

בוקר / לאן נוסעים?

אז נחתתם באיטליה בשעות הבוקר, יש לכם רכב לארבעה ימים, ועכשיו מה? למה שלא תגלו את דרום אומבריה, אזור יפהפה הנמצא במרחק נסיעה של כשעה וחצי משדה"ת של רומא. חבל אומבריה נמצא בדיוק במרכז איטליה, דרומית מזרחית לטוסקנה, אך אם תצא לפועל תכנית ההתייעלות של ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, צפוי חבל ארץ זה להתבטל לגמרי כמחוז נפרד ולהצטרף אל טוסקנה ולאציו. כך או כך, יופיים של המקומות יישאר, והוא זה שמוביל אותנו בדרכנו אל עמק נרינה Valnerina, אחד האזורים הירוקים והמרגיעים ביותר באיטליה. נוסעים צפונה לכיוון פירנצה ונפרדים מהאוטוסטראדה במחלף של אורטה Orte.

צהריים / איפה אוכלים?

אל העיירה הימי-ביניימית המקסימה סטרונקונה Stroncone כדאי להגיע לקראת הצהריים. העיירה נבחרה כאחת העיירות היפות באיטליה והיא צופה על סביבותיה ממרומי 451 המטרים שלה. בסטרונקונה טיילת מרשימה ושער מסיבי דרכו נכנסים אל הסמטאות העתיקות. אחרי טיפוס קצר (מאד!) מגיעים אל טברנה לה מולה, בה מגישה אנה מריה פלצ'י כבר 27 שנים מנות ביתיות כמו ברוסקטת טרטופו, פולנטת פטריות, צלעות טלה ופסטה ביתית, ciriole alla ternana, העשויה קמח ומים בלבד. אם תסרבו לטעום משהו מחמת כשרות או צמחונות סלקטיבית, היא תעיף בכם מבט אמפטי מלא צער.

Taverna La Mola, Via del Sacramento, 2, Stroncone

(עדכון חשוב: משנת 2017 המסעדה סגורה בצהריים)

 

 

אחה"צ / לאן ממשיכים?

כדאי להתמקם באחת מעיירות ואלנרינה: קסטל די לאגו Casteldilago, ארונה Arrone, פרנטילו Ferentillo וסקג'ינו Schegginoולצאת מהן לטיולי כוכב בסביבה. בכל העיירות ישנן דירות אירוח לא יקרות, המאפשרות למבקר להתוודע לאורח החיים המקומי, לרדת לפיאצה ולשתות את קפה הראשון של היום בעמידה על הבר או בקיצור, להרגיש קצת פחות תיירים.

ערב / איפה אוכלים?

אנג'לו פרנקוצ'י הוא הרוח החיה מאחורי אוסטריה דלו ספורטלו הנמצאת במרומי הכפר קסטל די לאגו Casteldilago, ובעצם הרוח החיה מאחורי הכפר כולו: במשך 20 השנים האחרונות הוא רכש כ-17 דירות בתוך הכפר, שיפץ והפך אותן לדירות אירוח. בין לבין הוא שיפץ את הכפר כולו, את הסמטאות וגינות החמד הפזורות בין הבתים. כדאי לבקר בכפר גם באור יום, כדי להתרשם מכל היופי הזה ובעיקר מהנוף. בערב פושטים אנג'לו וחבריו את בגדי השיפוצניקים, עולים על סינרים ומארחים ברוחב לב במסעדה המיוחדת שלהם. "אני הרבה יותר איטי מהסלואו פוד", צוחק אנג'לו בלהט ומגיש בורסקטות במרווה וטימין, אנטיפסטו של נקניקים וגבינות, קדרות של קטניות ורביולי מוצרלה. את מי שיוכל לקום מהשולחן בסיום הארוחה הוא יזמין לעלות לביקור במוזיאון הקרמיקה שלו, הנמצא אי שם מעל המסעדה.

Osteria dello Sportello, Casteldilago, Arrone

 

שישי

בוקר / לאן נוסעים?

הקדישו את הבוקר לאחת הערים היפות של דרום אומבריה, הלא היא ספולטו Spoleto. לאחרונה הוכשרו שני חניונים תת קרקעיים המחברים את המבקרים בעזרת מערכת מסועים אל מרכז העיר העתיקה. חנו בחניון Spoleto Sfera והגיחו מבטן האדמה בסמוך לכיכר הגדולה, פיאצה דלה ליברטה Piazza della Libertà, בה נמצאת לשכת התיירות. שוטטו בקורסו מאציני Corso Mazzini הרחוב הראשי של העיר העתיקה, היוצא מן הכיכר. המשיכו מעלה אל כיכר הדואומו המרהיבה, מהיפות ביותר באיטליה. עלו והקיפו את המצודה העצומה החולשת על ספולטו והמשיכו אל 'גשר המגדלים' פונטה דלה טורי Ponte delle Torri. חזרו מטה דרך סמטאות העיר העתיקה, דרך כיכר השוק, פיאצה דל מרקטו, סביבה חנויות מעדנים רבות.

צהריים / איפה אוכלים?

מכיכר השוק פנו אל ויה ארקו די דרוסו, עברו תחת לקשת הרומית והגיעו אל מסעדתו של השף ארוס פטריצי, איל טמפיו דל גוסטו, בו תוכלו לטעום בין השאר סטרונגוצי עם טרטופו או ריזוטו זעפרן, גבינת פרובולונה וטרטופו.

Il Tempio del Gusto, Via Arco di druso, 11, Spoleto

 

אחה"צ / לאן ממשיכים?

(עדכון חשוב: בשנת 2016 ניזוקו מאד העיירות נורצ'ה, פרצ'י וקסטלוצ'ו ברעידת אדמה. מומלץ לברר מה המצב שם לפני שמטיילים או קובעים מקומות לינה לטיול)

סעו מזרחה אל פרצ'י Preci ונורצ'ה Norcia, שתי עיירות היושבות בתוך נוף חלומי בשולי שמורת הטבע מונטי סיביליני Monti Sibilini. בקרו במנזר הבנדיקטי סנט'אאוטיציו Abbazia di Sant'Eutizio הנמצא בין פרצ'י לנורצ'ה, שם פעל במשך מאות שנים בית חולים בו עסקו הנזירים בניתוחים כירורגים מורכבים, כמו ניתוחי עיניים ואורולוגיה, כשהם נעזרים במידע ששאבו מספריית המנזר. לאחרונה נפתח במרכז פרצ'י המוזיאון לכירורגית עיניים, הממחיש את היסטוריה רפואית זו בעזרת כלים, תרשימים ואיורים.

מפרצ'י המשיכו אל נורצ'ה, מרכז קולינרי המפורסם בנקניקים המשובחים שלו. ברחובה הראשי של נורצ'ה, Corso Sertorio, תמצאו את שלל הקצביות המופלאות שלה, בהן תוכלו לרכוש מלבד סלמי ופרושוטו גם מעדנים מקומיים נוספים כמו פקורינו, ריקוטה, טרטופו, עדשים ועוד. בקרו בכיכר הראשית המקסימה של העיר, פיאצה סן בנדטו, שנותנת כבוד למייסד הנזירות המערבית, שנולד בנורצ'ה במאה ה-5.

ערב / איפה אוכלים?

מנורצ'ה חוזרים דרומה דרך סקג'ינו Scheggino הזעירה והעשירה, בה תמצאו שלושה בנקים, חמש מסעדות ושפע של המים המקיפים אותה בתעלות ונביעות. אחת המסעדות הטובות ביותר היא באצ'פמינה Bacciafemmine, בה סועדים מול האח את תוצרת הנהר הטרייה: קרפאצ'ו פורל, פורל בגריל ולקינוח 'מילה פולייה' עם קרם פירות יער.

Osteria Baciafemmine, Vicolo Baciafemmine, Scheggino

 

 

 

שבת

בוקר / לאן נוסעים?

אל נרני Narni היושבת על מצוק מבודד החולש על ערוץ נהר הנרה הזורם מתחתיה. חונים בחניון הנמצא למרגלות העיר העתיקה ועולים בעזרת מעלית היישר אל המאה ה-12. מגיעים אל כיכר גאריבלדי, עולים אל הדואומו ומשם אל ויה גאריבלדי Via Garibaldi, רחובה הראשי של העיר. כשתגיעו אל חנות הטבאקי Tabacchi שבמספר 4, הציצו שמאלה אל אחד הרחובות המיוחדים ביותר של העיירה, ויה דל קמפנילה Via del Campanile, בו תראו את קשתות האבן המחברות בין הבתים, שנועדו לשמש כמסדרונות מילוט בעת מצור על העיר.

המשיכו אל כיכר פריורי Piazza dei Priori, בה ניצב בניין העירייה, בחזיתו תבליט אבן מיוחד המציג סצנות מאבק שונות: קרבות אבירים, סיפורה של יהודית העורפת את ראשו של הולופרנס, האריה מול הדרקון קרבות בין יצורים מיתולוגיים (ביניהם הגריפון, סמל העיר) ועוד.

בכיכר זו מתקיים מדי שנה במאי 'מירוץ הטבעת', טורניר פרשים היסטורי חגיגי במיוחד. פנו אל ויה מציני Via Mazzini ומשם אל מנזר סן דומניקו, מתחתיו נתגלו אחד מהאתרים המרתקים בעיר, נרני התת קרקעית  בו נחשף לראשונה תא מאסר של ה'אינקוויזיציה הקדושה', שקירותיו מלאים בגרפיטי שחרץ אחד מהנידונים למוות.

צהריים / איפה אוכלים?

מסעדת גאטמלאטה מגישה אוכל מקומי המבוסס על מתכונים עתיקים, שוכנת באחד המבנים המקסימים ביותר בעיר וצופה על כיכר גאריבלדי והדואומו.

 Ristorante Il Gattamelata, Via Pozzo della Comunità, 4, Narni

אחה"צ / לאן ממשיכים?

אל מפלי השיש, הפתוחים בימי החורף בשעות פתיחה מצומצמות, רק בימי שבת וראשון למשך שעה בלבד (15:00-16:00). אם אתם נוסעים בתקופה אחרת, עקבו אחר שעות הפתיחה באתר ותוכלו להיות יותר גמישים בתכנון הטיול. המפלים המרשימים בגובהם (165 מ') מווסתים באופן מלאכותי את מי נהר ולינו Velino היוצא מאגם פיידילוקו  וכשנפתח ה'שיבר', קופצים המים למטה בשלושה דילוגים ונוהרים בזרימה אדירה אל נהר הנרה Nera. כמות המים המגיעה לנהר תוך דקות ספורות בלתי נתפסת, בעיקר למחוסרי מים שכמותנו.

 

אחרי הביקור בשמורה עלו אל חוף ולינו Spiaggia Velino שבאגם פיידילוקו  וקחו שייט רגוע באגם הקסום ובנהר היוצא ממנו לכיוון המפלים.

ערב / לאן יוצאים?

אל טרני, עיר תעשייה עם דימוי משמים שעשויה להפתיע אתכם אם תבקרו בה בערבי סוף השבוע: מרכז העיר מתמלא במאות בליינים הגודשים את רחובות המרכז העתיק וממלאים את עשרות מקומות הבילוי, המסעדות והברים החבויים בסמטאותיה. קורסו טאצ'יטו Corso Tacito הוא המדרחוב המחבר בין שתי הכיכרות המרכזיות של העיר, סביבן מרוכזים כל המקומות השווים, אחד מהם הוא בר היין אוסטה דלה מל'אורה.

Oste della Mal'ora, Via Tre Archi, 5, Terni

 

 

ראשון

בוקר / לאן נוסעים?

קנחו את הטיול באורבייטו, הנמצאת בקצהו המערבי של חבל אומבריה. אל אורבייטו אפשר להגיע בדרך יפה במיוחד העוברת ממזרח לעיירת הגבעה היפה טודי Todi, וממשיכה על גדתו הדרומית של אגם קורברה Lago Corbara (כביש 448). אורבייטו בנויה על גבעה שכוסתה בשכבות אופקיות של טוף וולקני ועולים אליה עם הרכב או עם קרונית (Funicular). למעלה, תוכלו להגיע אל לב העיר עם מיניבוס, או (אם זמנכם בידכם) בהליכה קצרה ונעימה דרך רחוב קאבור Corso Cavour.

צהריים / איפה אוכלים?

נוחו מהנסיעה ומההליכה בקפה מונטנוצ'י, שם תוכלו לקבל רמז על יצירות העץ של בני משפחת מיקלאנג'לי המתחבאים בסמטאותיה של העיר.

bar montanucci, Corso Cavour, 23, Orvieto

אחר הצהריים / לאן ממשיכים?

המשיכו דרך כיכר הרפובליקה עד קצה המצוק לטעימת יין בפאלאצו דל גוסטו, מנזר לשעבר שהפך למטה המרכזי של ציטה סלואו, ארגון בינלאומי שהוקם באורבייטו בשנת 1999 ופועל לקידום התרבות הקולינרית המקומית.

Palazzo Del Gusto, Via Ripa Serancia, Orvieto

את הדובדבן שבקצפת שמרו לסיום הסיור ובקרו בדואומו המרהיב, ונסו לברר לעצמכם איך קרה שבעיירה כה קטנה נבנתה כנסייה כה גדולה. בדרך חזרה לרכב, משמאל לתחנת הפוניקולר, הציצו אל הבאר של סן פטריציו, מפעל מים מתוחכם מהמאה ה-16 שנחצב בסלע הטוף עליו יושבת העיר ושימש אותה בתקופות מצור.

________________________________________________________

מקומות לינה באיזור עמק נרינה Valnerina

le stanze del giglio
חדרי אירוח מעוצבים ברחוב הכי מיוחד בנרני

Relais Tenuta Del Gallo
בית חווה משופץ המציע תשעה חדרי אירוח אלגנטיים ליד העיירה אמליה

albergo duomo san gemini
מלון עירוני קלאסי הנמצא מול הדואומו של סן ג'מיני, מצפון לטרני

La Meridiana
דירות אירוח בעיירת הגבעה קסטל די לאגו

La Loggia Sul Nera
ארבע דירות אירוח בבית אבן מרווח המשקיף על העיירה ארונה

>>> מקומות לינה נוספים ועדכונים אפשר למצוא באתר:
 www.umbriaexperience.it

________________________________________________________

 הכתבה התפרסמה בנובמבר 2012 במוסף מסלול של ידיעות אחרונות

________________________________________________________


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

שמישהו יפתח את הברז

"אני לא מאמין שאנחנו שילמנו עכשיו על ביקור במפל מלאכותי" מקונן תייר איטלקי באזניה של הקופאית במרכז המבקרים, אבל הסבריה המלומדים לא מרגיעים את... המשך
וילה לה מוקיה, קורטונה, מזרח טוסקנה

וילה לה מוקיה, קורטונה, מזרח טוסקנה

לבעלי הוילה הזאת, הנמצאת ליד קורטונה שבמזרח טוסקנה, היה חלום: במשך שנים תכננו לרכוש בית חווה ישן, לשפץ אותו ולהפוך אותו למלון בוטיק קטן.... המשך