עמק אאוסטה בחורף: לא רק סקי

מחוז עמק אאוסטה (Valle d'Aosta), הנמצא בצפון מערב איטליה, משמש נקודת מוצא לחופשת סקי באחת מארבע הפסגות הגבוהות של אירופה: מונטה רוזה (Monte Rosa), צ'רבינו (Cervino/Matterhorn), מונטה ביאנקו (Monte Bianco/Mont Blanc) וגראן פאראדיזו (Gran paradiso/Grand Paradis). ומה עושה מי שלא יודע לגלוש ורוצה סתם ליהנות מחופשה מושלגת? אז טוב ששאלתם.

צ'וקולטה חמה בואלנונטיי. צילום: דלית קצנלנבוגן (2017)

עמק אאוסטה, הקטן מבין עשרים מחוזותיה של איטליה, דחוק בקצה הצפון מערבי שלה, במשולש הגבולות עם שוויץ וצרפת. ההשפעות הצרפתיות מורגשות היטב בשפה, באוכל ובמנהגים המקומיים, אך גם השפעות גרמניות שמקורן בשוויץ ניכרות באזורים מסוימים בעמק. אל עמק אאוסטה תוכלו להגיע בטיסה ישירה לשדה"ת מלפנזה שליד מילאנו (עם אלעל/איזיג'ט) ומשם עם רכב, בנסיעה של כשעתיים.

מפה: מתוך אתר 'ויקיפדיה'
מפת חבל עמק אאוסטה מתוך האתר italymap.it

בחודשי הסתיו והחורף – אם אינכם גולשים ולא לנים באתר סקי כלשהו – תוכלו ללון באאוסטה, העיר המרכזית בעמק, בה מתגוררים כ 35 אלף איש. כשהיום קצר וחוזרים מוקדם למלון, עדיף לדעתי ללון בעיר או עיירה נגישה ולא במקום מרוחק ומבודד. בעיר החנויות והמסעדות פתוחות גם לאחר רדת החשיכה ותוכלו למצוא מה לעשות בה בכל מזג אוויר. באאוסטה פועל רכבל שעולה אל אתר הסקי Pila, כך שאין צורך אפילו להזיז את הרכב אם רוצים לגעת בקצת שלג.
מלון מומלץ בסביבות אאוסטה: Hotel Milleluci
מלון מרכזי אאוסטה: Duca D'Aosta Hotel

פיאצה שאנו באאוסטה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2017)

באאוסטה, הלא היא 'רומא של האלפים', נמצאים שרידים ארכיאולוגיים מרהיבים מהמאה הראשונה לפני הספירה, עת כבשו אותה הרומים וביססו בה קולוניה בשם אאוגוסטה פרטוריה Augusta Prætoria. מומלץ לקחת סיור מודרך בין אתרים אלו כדי להבין טיפה יותר את החשיבות שהייתה לעיר זו בתקופה הרומית. בין השרידים הרומים החשובים שנותרו בעיר תוכלו למצוא את שער הניצחון לכבודו של אוגוסטוס, חומת העיר ומגדליה, שרידי ארבעת שערי העיר (ביניהם שער פרטוריה המרשים), תיאטרון, אמפיתיאטרון, שרידים מהפורום הרומי (ביניהם המעבר המקורה המרהיב Criptoportico) ועוד.

שער אוגוסטוס באאוסטה Arco d'Augusto. צילום מתוך ויקיפדיה
Criptoportico forense באאוסטה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2017)
שרידי התיאטרון הרומי בעיר אאוסטה, בסמוך לשער פורטה פרטוריה

מסוף נובמבר 2019 ועד 6 בינואר 2020 יתקיים באאוסטה שוק חג המולד המסורתי (Marché Vert Noël) באיזור התיאטרון הרומי, שיהפוך לזמן קצר לכפר אלפיני עם 51 בקתות עץ, בהן ימכרו עבודות יד, חפצי נוי, בגדים, אביזרים וקישוטים לחג המולד וכן מאכלים מקומיים, יין, ממתקים ומאפים.

שוק חג המולד באאוסטה. צילום: www.lovevda.it

עוד שוק חורפי שלא כדאי להחמיץ באאוסטה הוא יריד סנט'אורסו (Fiera di Saint'Orso), המתקיים מדי שנה ביומיים האחרונים של חודש ינואר (30-31 בינואר) ונקרא על שם הקדוש הפטרון של האומנים. האגדה מספרת שהנזיר הקדוש היה נוהג לשבת ברחבת הכנסייה, לגלף קבקבי עץ הנקראים Sabot ולחלק אותם לעניי העיר כדי שלא יקפאו מקור בחורף המושלג. בעבר היו אלו היו נעלי ההליכה הנפוצים באזור, שהיה שופע יערות ועצים. היום תוכלו למצוא את הקבקבים האלו בין דוכני היריד.

יריד סנט'אורסו באאוסטה, 30-31 בינואר

ביומים שוקקים אלו נפרשים מאות דוכנים ברחובות המרכז העתיק של העיר ומציגים עבודות יד מסורתיות המיוצרות בעמק, פרי עמל של שנה שלמה: כלי עבודה מעץ, פסלים מגולפים המתארים את חיי היומיום בהרים, אביזרים ופריטים מברזל, רהיטים מעץ מלא, אבזרי לבוש מקומיים, סלים, שמיכות צמר ארוגים בנול ידני, עבודות תחרה, נעלי בד ועור, ארנקים, תיקים וחגורות, בובות עם תלבושות מסורתיות, צעצועים לילדים, פעמוני פרות, מפות ומפיות, מוצרי מזון מקומיים ועוד ועוד.

בלילה שבין ה-30 וה-31 בינואר מתכנסים כולם לפסטיבל פולקלור הנקרא כאן Veillà: ברחובות המוארים מקבלים את פני החוגגים קבוצות שחקנים, נגנים ורקדנים. ומה אוכלים? בדוכני המזון יציעו לכם טעימות של מנות מקומיות: פולנטה, פונדו גבינת פונטינה, נקניקים, מרקים, ערמונים קלויים וגם יין ברולה חם.

יריד סנט'אורסו באאוסטה, 30-31 בינואר

גם ללא חגים מיוחדים, אאוסטה מרתקת: אוצר נפלא של אומנות רומנסקית חבוי בחצר הפנימית של כנסיית סנט'אורסו (Chiostro della collegiata di Sant'Orso), שם תוכלו לראות את החצר מוקפת בעשרות עמודים עם כותרות מגולפות מהמאה ה-12, המתארים סצנות מהתנ"ך ומהברית החדשה.

כותרות ועמודים בקלויטסטר של כנסיית סנט'אורסו, אאוסטה. צילומים: דלית קצנלנבוגן (2017)

מהעיר אאוסטה עולה רכבל אל אתר הסקי Pila, הנמצא בגובה של 1801 מטרים. מומלץ לעלות לארוחת צהריים (11:30-14:30) בגבהים במסעדת Yeti.

עמק של טירות

אחרי יום או יומיים באאוסטה (שאיננה גדולה) סביר להניח שיתחשק לכם לצאת קצת מהעיר ולבקר באתרים נוספים המתאימים לעונה זו. ברחבי העמק פזורות יותר ממאתיים טירות מימי הביניים, ברובן התגוררו במשך מאות שנים משפחות אצולה שהיו נאמנות לדוכסות סבויה ששלטה באזור.
אחת הדוגמאות היפות לטירה בה נותרו ציורי קיר אלפיניים המתארים את חיי היום יום היא טירת איסונייה (Castello di Issogne), הנמצאת במרחק נסיעה של 45 דקות מאאוסטה עצמה.
טירת איסונייה יושבת על הגדה הדרומית של נהר הדורה בלטאה ושימשה כטירת אצילים בתקופת הרנסנס. היא נבנתה כנראה על שרידי וילה רומית מהמאה הראשונה לפנה"ס, כפי שמעידים שרידי קירות שנתגלו בקנטינה, מרתף היין של הטירה הנוכחית. במאה ה-12 שימשה כאחד ממבצריה של בישופות אאוסטה ובמאה ה-14 הוענקה על ידי בישוף אאוסטה  למשפחת האצילים שאלאן (Challant), ואלו הפכו אותה בהדרגה ממבצר הגנה לבית אצולה אלגנטי שנועד למגורי בני משפחתם. במהלך מאות שנים עברה הטירה בעלים – ממשפחת אצולה אחת לשנייה –  עד שננטשה במאה ה-19 ונרכשה על ידי צייר מטורינו, ששיפץ אותה, שיקם את הפרסקאות, חיפש את הרהיטים המקוריים בשוקי עתיקות והחזיר את חלקם לטירה. הוא תרם את הטירה לממלכת איטליה בשנת 1907 וזו עברה אחרי 1948 לרשות עיריית אאוסטה.

פרטים נוספים: טירת איסונייה

טירת איסונייה Castello di Isogne. צילום: דלית קצנלנבוגן (2017)

הכיתוב שלי

טירות נוספות הראויות לביקור הן טירת פניס (המאה ה-14) Castello di Fenis, טירת סבויה (המאה ה-20) Castello di Savoia וטירת גמבה (המאה ה-20) Castello di Gamba המשמשת מוזיאון לאומנות מודרנית ובת זמננו.

קסטל סבויה והגן הבוטאני שלמרגלותיו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
טירת סבויה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
קסטלו גמבה לאומנות מודרנית ובת זמננו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
קסטלו גמבה לאומנות מודרנית ובת זמננו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)

שמורת הטבע גראן פאראדיזו

אם זכיתם ביום שמש, מומלץ לצאת קצת מהעיר ולבקר בשמורת הטבע גראן פאראדיזו השוכנת מדרום לאאוסטה. קוניה Cogne, העיירה הגדולה בשמורה, נמצאת בגובה 1544 מטרים. בקונייה בתי מלון רבים ואפשרויות לפעילות בכל עונות השנה. את הרכב תוכלו להחנות במגרש החנייה שבכניסה לעיירה, משמאל למעגל התנועה – משם כנסו ברגל אל רחוב Via Dottor Grappein שיוביל אתכם למרכז העיירה. בתחילת הרחוב תמצאו בית קפה ואת האטלייה של הפסל Dorino Ouvrier, מקום טוב להפסקת קפה ומנוחה מהנסיעה.

פסל של Dorino Ouvrier שמצאנו באאוסטה. צילום: דלית קצנלנבוגן (יוני 2017)

בהמשך הרחוב תמצאו חנות נוספת, Cooperativa Les Dentellières, המציגה את עבודת הרקמה הייחודית לקונייה, מלאכה הנלמדת בבתי הספר ועוברת מדור לדור. החנות נמצאת ברחוב Via Dottor Grappein, 50, בכיכר המרכזית, ליד הכנסייה.

שוזרות התחרה מקוניה. צילום: דלית קצנלנבוגן (יוני 2017)

עוד קצת הלאה, בחנות הנקראת l’Artisanà ונמצאת ב Via Dottor Grappein, 32 בקוניה, תוכלו למצוא עבודות יד מסורתיות כמו 'גביע הידידות' (coppa dell'amicizia), כלי סגור עשוי עץ ובו מספר פיות, המשמש לשתייה בחברותא. מה שותים? 'קפה בנוסח עמק אאוסטה' (caffè alla valdostana) המכיל קפה, גראפה, ציפורן, סוכר וקליפות לימון או תפוזים.

Coppa dell'Amicizia. גביע החברות, עמק אאוסטה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2017)

בחנות זו תמצאו גם את גביע העץ הייחודי לעמק אאוסטה (שאין לבלבל אותו עם 'גביע החברות') הנקרא 'גרולה' Grolla  – ששימש לשתיית יין וכיום מרבים להשתמש בו כתיבה אישית לחפצי ערך קטנים, פיצ'יפקעס, תכשיטים ועוד.

La Grolla, גביע לשתיית יין המשמש כיום כתיבה אישית של חפצי ערך קטנים. צילום: Boutique de l’ Artisanà

ארוחת צהריים מיוחדת וטעימה תוכלו לאכול במסעדה קטנטנה וטעימה בכפר ואלנונטיי Valnontey שמעל קוניה, שם הקימו פאולה ובעלה מסימיליאנו חווה בה הם מגדלים בקר, מארחים ומבשלים בביתם אוכל ואלדוסטאני נפלא. המקום פתוח כל השנה אך בחודשי החורף ובעונות המעבר יש לבדוק אם הם נמצאים בבית. אצל פאולה תאכלו אנטיפסטי ואלדוסטנו (antipasto valdostano) של נקניקים וגבינות, מנת קרפ עם גבינה (crespelle), נזיד מקומי עם כרוב, כרישה, תפוחי אדמה, גבינת פונטינה – עם בשר או בלעדיו (soca di Cogne), קדרת בשר ופולנטה (polenta con carbonada) וכמובן קינוחים מקומיים – ביניהם הצ'וקולטה החמה קרמה די קוניה (Crema di cogne) שתמונתה מופיע למעלה בתחילת הפוסט. לאחר ארוחה כזו תרצו רק לישון ולא לנהוג חזרה לאאוסטה, אז דעו שהמקום מציע גם אפשרות לינה.

אם מעדיפים לחזור ללינה בקונייה, בדקו אם יש מקום ב Bellevue Hotel & SPA.

antipasto valdostano אנטיפסטי מקומי. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
גבינות מהחווה בואלנונטיי. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
polenta con carbonada פולנטה וקדרת בקר. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
אחו ירוק ליד העיירה קוניה Cogne, שמורת גראן פאראדיזו. צילום: דלית קצנלנבוגן (יוני 2017)

מרחצאות פרה סן דידייה

בין העיר אאוסטה לעיירת הסקי קורמאייר Courmayeur נמצאים המרחצאות חמים של עיירה פרה סן דידייה Prè-Saint-Didier. אפשר לרחוץ שם בטמפרטורה של 36 מעלות, להיכנס לספא או לבריכה הסגורה. בימי שישי כוללת הכניסה למרחצאות אחרי השעה 18:00 אספקת חלוק, נעלי בית ומגבת וכן 'אפריטיבו' של המרחצאות ובו: פירות, מאפים, יוגורט, מיצים ותה. בערב זה המקום פתוח עד השעה 23:00.

אתר המרחצאות (יש להזמין מראש את מועד הביקור דרך האתר או טלפונית):  www.termedipre.it

מלון מומלץ ליד המרחצאות: QC Terme Monte Bianco

מרחצאות פרה סן דידייה. צילום: http://www.lovevda.it

מעל המרחצאות וערוץ פרה סיינט דידיה נבנתה טיילת פאנורמית מרשימה המציעה תצפית נפלאה על המונטה ביאנקו. יש לעלות עם הרכב בכיוון פארק החבלים מונטה ביאנקו, וללכת הליכה של 10 דקות בדרך נוחה עד הטיילת.

בתוך פארק החבלים נמצאת מסעדה חמודה, Ristorante Lo Carà, שתתאים לקפה או ארוחות קלות לבאים לפארק החבלים או למרפסת הפנורמית.

הטיילת הפאנורמית מעל ערוץ פרה סיינט דידיה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
נוף המונטה ביאנקו (מונבלאן) מהטיילת הפאנורמית. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
הטיילת הפאנורמית מעל ערוץ פרה סיינט דידיה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
גשר רומי בערוץ פרה סיינט דידייה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)

האטרקציה המפחידה בפארק החבלים (הממוקמת בסמוך לטיילת הפאנורמית) היא ללא ספק האומגה.

אומגה מעל ערוץ פרה סיינט דידייה. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)

ההר הלבן: המונבלאן (מונטה ביאנקו) וקורמאייר

אחד משיאי בטיול בעמק אאוסטה הוא ללא ספק העלייה אל פסגת המונטה ביאנקו עם הרכבל החדש Skyway Monte Bianco. מתחנת הרכבל התחתונה הנמצאת ליד הכפר אנטרב (Entrèves) עולים אל התחנה העליונה, פונטה הלברונר (Punta Helbronne), הנמצאת בגובה 3462 מ'. אפשר לעצור בתחנת הביניים פאבילון (Pavillon), בה נמצא הגן הבוטאני, הפתוח רק בקיץ, מיוני ועד ספטמבר. בשאר ימות השנה תמצאו שם בית קפה, מסעדה, חנות ועוד. בתחנה העליונה (Punta Helbronne) יש מרפסת תצפית חדישה המסתובבת 360 מעלות, בית קפה ותערוכת קבע קטנה ומרהיבה של קריסטלים.
אחרי שירדתם מההר, הקדישו את שעות אחר הצהריים לעיירת הסקי קורמאייר (Courmayeur), בטיול קצר ברחובה הראשי (ויה רומא).

מלונות מפנקים בסביבות קורמאייר:

Mont Blanc Hotel Village

Grand Hotel Courmayeur Mont Blanc

Gran Baita Hotel & Wellness

רכבל Skyway למונבלאן. צילום: דלית קצנלנבוגן (יוני 2017)
רכבל Skyway למונבלאן. צילום: ס. כספי (יוני 2017)

מבצר בארד

בדרככם חזרה מעמק אאוסטה לכיוון שדה"ת של מילאנו תוכלו לבקר במבצר בארד (Forte di Bard), מתחם מוזיאלי חדש שנפתח לאחר שנים ארוכות של שיפוץ. המבצר העצום נמצא מעל הכפר Bard בנקודה אסטרטגית חשובה בפתחו של עמק אאוסטה ונבנה בתחילת המאה ה-19 במספר שלבים. כיום מכיל מספר רב של מוזיאונים וגלריות, כשחלל התצוגה המרכזי שבו מוקדש להרי האלפים.

מבט על עמק אאוסטה ממבצר בארד. צילום: דלית קצנלנבוגן (יוני 2017)

מעליות שקופות במבצר בארד. צילום: דלית קצנלנבוגן (אוגוסט 2016)
מעליות שקופות במבצר בארד. צילום: אריק איסקוב (אוגוסט 2016)

אל מוזיאון הרי האלפים והגלריות (הנמצאות בחלק העליון של המבצר) עולים בעזרת מספר מעליות שקופות וחיצוניות. העלייה ו/או הירידה בחינם, התשלום הוא רק לכניסה למוזיאון ולגלריות. לאחר הביקור ניתן לרדת עם המעליות למטה או ברגל, במסלול הליכה נוח דרך הרמפות המובילות אל המבצר וממנו.
מלבד תערוכות, כנסים ואירועים, במבצר יש בית קפה, מסעדה, חנות ואפילו מלון: Hotel Cavour Et Des Officiers

דגם מבצר בארד Forte di Bard
שתי ילדות חמודות ביותר יורדות ברגל ממבצר בארד. צילום: אריק איסקוב (אוגוסט 2016)
הכפר הימי ביניימי בארד Bard. צילום: דלית קצנלנבוגן (אוגוסט 2016)

מי שירד ברגל מהטירה יגיע אל הכפר הקטן בארד (Bard), בו נחמד לטייל, לפני שחוזרים למכונית שבחניית המבצר.

הכפר הימי ביניימי בארד Bard. צילום: דלית קצנלנבוגן (אוגוסט 2016)

לקריאה נוספת: מאמר שכתבתי ממש מזמן (בשנת 2005) על עמק אאוסטה, ראו כאן או כאן


הצטרפו אליי לטיול קיץ בעמק אאוסטה, שיתקיים ב 10-16 ביולי 2020
פנו אליי או אל גב' מישל ניאזוב מ'סולו איטליה' לפרטים נוספים!
dalitaly@gmail.com
michele@soloitalia.co.il


 


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך