איטליה בכפית: שבוע בפריולי ונציה ג'וליה

כל אחד יכול למצוא את מה שהוא אוהב בחבל פריולי ונציה ג'וליה שבצפון מזרח איטליה: אוהבי ההרים ייהנו מהטבע הפראי והלא מתוייר של האלפים הפריולאנים, חובבי היין את הגבעות והכרמים של מחוז קוליו וגם למי שלא יכול להעביר קיץ ללא חוף ים צפויות הפתעות

'פריולי היא תמצית מרוכזת של היקום' כתב הסופר האיטלקי איפוליטו נייבו, וכל מי שפגשתי בשבוע בו טיילתי בפריולי שלף את המשפט המנצח הזה מהבוידעם או מויקיפדיה ונופף בו בגאווה. נייבו, סופר ופטריוט איטלקי שהספיק להשתתף בחייו הקצרים במערכה למען איחוד איטליה, התכוון למגוון המרהיב של נופיה של פריולי המרוכזים בשטח גאוגרפי מצומצם: מהרי האלפים הנשגבים החולקים גבולות משותפים עם סלובניה ואוסטריה, דרך הגבעות עטורות הכרמים של איזור היין קוליו ועד לעיירות החוף שבלגונה ובמפרץ טרייסטה. נייבו התכוון גם להיותה של פריולי נקודת מפגש וכור היתוך של שלוש תרבויות אירופיות מרכזיות – הלאטינית, הסלאבית והגרמאנית. כך ניתן למצוא את עקבות האימפריה הרומית באקווילאה Aquileia, את האווירה האוסטרית וה'מיטל-אירופית' בעיר הנמל טריאסטה Trieste ואת אירופה הסלאבית באזור גוריציה Gorizia ובכפרים שעל רמת הקארסט שבגבול עם סלובניה.

מבחינה תיירותית אזור פריולי עדיין בתולי והתיירים שיגיעו הנה יתקבלו בתשומת לב ואהבה. אז כשכולם ייסעו לאגם גארדה סעו אתם לפריולי ותיהנו מחופשה אותנטית, כזו שכבר כמעט ולא ניתן למצוא בצפון איטליה.

+ + +

הגעה לפריולי

כדי להגיע אל פריולי – או בשמה הרשמי 'פריולי ונציה ג'וליה' – אפשר לטוס לונציה בטיסה סדירה או בטיסת שכר לטרייסטה. שתי האופציות טובות, אך טיסות לונציה יש כל השנה ואילו הטיסות לטרייסטה עונתיות (יולי- אמצע אוקטובר).

פריולי מציעה למבקריה פעילויות לכל עונה: סקי וקרנבלים ייחודיים בחורף, טיולי אופניים באביב, בטן גב בקיץ וחגיגות הקשורות ליין, מלאכות מקומיות ואוכל בסתיו (ראו רשימת אירועים בסוף הכתבה).

את השבוע כדאי לחלק לשלושה חלקים – להתחיל בהרים, לרדת לכרמים שבמרכז ולסיים בלגונות, בחופים ובים. מכיוון שחבל פריולי אינו גדול ניתן להתמקם במקום לינה אחד וממנו לצאת לטיולי כוכב (העיר אודינה Udine יכולה להוות מקום לינה מצוין לכל השבוע), אך אם רוצים לחוש את השוני ולספוג את האווירה הייחודית לכל תת-אזור מומלץ לשלב בין שתיים או שלוש נקודות לינה.

20170424_145631

+ + +

צפון פריולי: הרים, אגמונים וכפרים נסתרים

חלקה הצפוני של פריולי, כמחצית משטחה, מכוסה בהרים המהווים חלק משרשרת הרי האלפים. בפריולי מדברים על 'האלפים היוליאנים' ועל 'האלפים הקארניים' אך כדי לשווק ההרים לתיירים הוחלט לאמץ גישה פחות מתבדלת, לקשור את השם למחוז ולמתג את ההרים כ'אלפים הפריולאנים', שם יחכו לכם בקיץ כרי דשא ירוקים, יערות אורנים ואשוחים, אגמים אלפיניים צלולים, שבילי הליכה ורכיבה על סוסים או על אופני הרים. את טיולכם בהרים תוכלו להתחיל באזור העיר טארביזיו Tarvisio הנמצאת במשולש הגבולות האוסטרי והסלובני. העפילו ברכבל מהעיירה קאמפורוסו Camporosso אל הכפר הזעיר בורגו לוסארי Borgo Lussari וטיילו בין בקתות ההרים, בתי הקפה ונקודות התצפית המרהיבות.

20170424_181928

מה אוכלים: אחרי שתרדו מההר תוכלו לערוך הפסקה לקפה איטלקי ועוגה אוסטרית בבית הקפה Dawit ולהמשיך בנסיעה אל אגמי פוזינה Laghi di Fusine, שני אגמונים קטנים הנמצאים בקרבת הגבול הסלובני. שביל הליכה מסודר מקיף את האגם התחתון, עליו משקיפה מסעדת Edelweiss המגישה רביולי עם ריקוטה ועשבי תיבול, הכול תוצרת בית.

20170424_145456

20170424_154309

עוד בסביבה: חובבי נסיעות הרריות מפותלות ייהנו מהעלייה אל רמת מונטאזיו בה נמצאת Malga Montasio – מחלבה, מסעדה וחנות גבינות הפתוחה בין יוני לאוקטובר.

בחבל קארניה שבצפון מערב פריולי תטיילו בין כפרים מלאי קסם כמו סוטריו Sutrio, הכפר השליו ומכניס האורחים המתעורר לחיים בסוף השבוע הראשון של ספטמבר וחגיגות 'הקסם של העץ', אז נוהרים לכפר אמני גילוף עץ לחגיגה של מלאכות יד מסורתיות, מוזיקה ואוכל מקומי.

20170425_093953

20170425_100041

לפני שעוזבים את הכפר הציצו למחלבה האזורית Caseificio Alto But שם תוכלו להצטייד בגבינות, נקניקים, לחם, פירות ומאפים מקומיים ולהמשיך לפיקניק בגבהים: סעו מערבה אל רבאסקלטו Ravascletto, ממנה יוצא רכבל אל הר זונקולן Zoncolan, המשמש אתר סקי בחורף, מקום תצפית מרהיב ומסלול מאתגר של רכיבת אופנים בקיץ.

20170425_103952

בכפר הזעיר פזאריס Pesariis  יש יותר שעונים מתושבים. במהלך המאה ה-18 התפתחה בכפר תעשיית שעונים, שהגיעה לכאן בזכות סוחרים נוודים שיצאו אל אוסטריה וגרמניה כדי למכור תבלינים ובדים מזון וחזרו הביתה לא רק עם כיסים מלאים אלא גם עם ידע בתחום השענות המכאנית אותו רכשו באזורי היער השחור. בפזאריס נמצא מוזיאון השעונים שחלקו המעניין כולל מסלול הליכה העובר בין 15 שעונים המוצגים בכפר ומופעלים על ידי מנגנונים שונים.

20170425_120810

20170425_141930

מה אוכלים: בלב הכפר נמצאת מסעדת Sot la napa, בה תוכלו לטעום מן המאכלים המאפיינים את חבל קארניה: לביבות תפוחי אדמה או זוקיני (Frico), ריבועי פסטה בראגו שעועית (Blecs), פטריות בגבינה אלפינית ופולנטה ומנת הדגל של קארניה: כיסונים עשויים קמח תפוחי אדמה (Cjarsons) עם מילוי מלוח או מתוק.

עוד בסביבה: הדרך אל הכפר קטן סאוריס Sauris כה מפותלת עד שברגע מסוים לא ברור אם יש אור בקצה המנהרות, ויש הרבה כאלו. כעוברים את כולן ומגיעים למעלה מגלים שמדובר בשני כפרונים: סאוריס של מטה (Sauris di Sotto) וסאוריס של מעלה (Sauris di Sopra). בסאוריס של מטה מייצרת משפחת וולף פרושוטו ונקניקים, בסאוריס של מעלה מבשלים האחים סנדרו ומאסימו פטריס בירה הנקראת 'צארה' (Zahre), וזהו גם שמו העתיק של הכפר בניב הגרמני המקומי.

איפה ישנים: היזם מריו נסיברה הקים בסאוריס את מתחם האירוח והספא Borgo Eibn, מקום שהשאלה 'מה הסיסמה לווי-פיי' נשמעת בו קצת כמו חילול הקודש. מרכזית יותר היא עיירת המרחצאות ארטה טרמה Arta Terme המשמשת נקודת מוצא נוחה לטיולים באזור האלפים הפריולאנים, שם תוכלו להירגע במלון המשפחתי הפשוט והצנוע (*3) Grand Hotel Gortani.

+ + +

מרכז פריולי: נצא אל הכרמים

הדרך מההרים לכרמים עוברת בכפר ונצונה Venzone, שזכה השנה בתואר 'הכפר היפה ביותר באיטליה'. ב-6 למאי 1976 התרחשה רעידת אדמה חזקה בפריולי שמחקה את ונצונה וגרמה נזק אדיר לעשרות עיירות נוספות. הגבולות (בין איטליה, סלובניה ואוסטריה), שלא היו למעשה גבולות של ממש אלא רק 'על הנייר', נפתחו. הייתה זו הפעם הראשונה לאחר תום מלחמת העולם השנייה שחיילים גרמנים הורשו לעבור באירופה כשהם חמושים, ואלו, כמו האוסטרים והיוגוסלבים, היו הראשונים להגיע ולסייע לפריולי לאחר האסון, מכיוון שלקח פחות זמן להגיע לפריולי מהצפון מאשר מהדרום: תשתית הכבישים בפריולי נפגעה קשה ברעידת האדמה והכבישים שנותרו במצב סביר נחסמו בשיירות של מכוניות. העובדה ששלושה רבעים מחיילי הצבא האיטלקי שהו באופן קבוע בפריולי סייעה במתן פתרונות זמניים לעשרות אלפי אנשים שנותרו ללא קורת גג.

רעידת האדמה הייתה נקודת מפנה ו'לידה מחדש' של פריולי: כסף רב הושקע בשיקום העיירות ההרוסות והתשתיות, נסללו אוטוסטראדות והוקמה האוניברסיטה באודינה. תהליך השיקום של ונצונה עצמה היה מורכב ביותר והפך למעשה לשחזור מדוקדק: כל אבן סומנה וחזרה בדיוק לאותו מקום בו עמדה לפני כן. בתהליך השיקום הממושך הוחלט כי קודם כל ייבנו מחדש המפעלים, אחרי כן הבתים הפרטיים ולבסוף הכנסיות ומבני הציבור ההיסטוריים.

כדאי להיכנס למוזיאון Tiere Motus המתאר בצילומים וסרטים את כל מה שאירע בונצונה אחרי  ה-6 במאי 1976, בתערוכה המתייחסת לאירועים הטראגיים אך גם להתגייסות העצומה לשיקום העיירה והאזור. להזמנת סיור מודרך בעיר אפשר לפנות אל Aldo Di Bernardo.

דרומית לונצונה נמצאת צ'יבידלה דל פריולי Cividale del Friuli היושבת על גדות נהר הנטיזונה, עם 'גשר השטן' המעניק לה מראה דרמטי ומיוחד. בעברה המפואר שימשה צ'יבידלה כבירת הדוכסות הלומברדית במאה ה-6 ושרידים נדירים שנותרו מתקופה זו קיבלו הכרה כאתרי מורשת של אונסקו. יפה במיוחד היא כיכר פאולו דיאקונו המשמשת כ'סלון האורחים' של העיר, עם בתי קפה וארמונות צבעוניים, מקום טוב לאכול את עוגת השמרים המקומית, ה'גובנה' (Gubana).

מה שותים: כשיוצאים מצ'יבידלה וממשיכים דרומה בכיוון הגבול עם סלובניה מגיעים אל איזור קוליו Collio, הסוד הכמוס של חובבי היין. הדרך אל אחוזת היין Perusini עוברת בין טירות, מנזרים ומבצרים עתיקים הנמצאים בראש הגבעות: מצודת ברנרדה Rocca Bernarda, אבציה די רוזאצו Abbazia di Rosazzo וטירת ספסה Castello di Spessa הן רק חלק ממקומות התצפית הנטועים בנוף הכרמים הקסום, על צבעיהם המתחלפים מדי עונה. אצל פרוזיני תוכלו לטעום את היין הלבן המשובח ריבולה ג'אלה ואם לא תרצו לנהוג לאחר מכן תוכלו להישאר לישון באחד מחדרי האירוח שלו.

את התואר העיר הכי כייפית בפריולי לוקחת ללא כל מאמץ העיר אודינה Udine, הנחשבת לאחת הערים הונציאניות היפות ביותר באיטליה. אודינה היא נקודת מוצא אידיאלית לטיולי כוכב בפריולי ותוכלו ליהנות ממנה בסיומו של כל יום טיול. שבו לקפה בפיאצה סן ג'אקומו המקסימה, המשיכו אל הלוג'ה הונציאנית החולשת על פיאצה ליברטה ועל מגדל השעון שיזכיר לכם שוב מי שלט באודינה כמעט 400 שנים, כנסו דרך השער שמשמאלו והעפילו אל טירת העיר ממנה נשקף הנוף הנפלא של הרי האלפים. בעיר תמצאו ריכוז גדול מעבודותיו של הצייר הונציאני טייפולו בקתדרלה, במוזיאון הבישופות וב'אורטוריו דלה פוריטה' הסמוך לקתדרלה.

איפה ישנים: מלון מומלץ באודינה הוא (*4) Astoria Hotel Italia המרכזי והנעים, מרחק הליכה ברגל אל כל אתרי מרכז העיר, בתי הקפה והמסעדות.

סרט חביב המצולם באתרים בפריולי ובמיוחד באודינה:

עוד בסביבה: צאו ליום טיול מערבה מאודינה: התחילו בסן דניאלה די פריולי San Daniele di Friuli בירת הפרושוטו, בקרו בבית הספר לפסיפס בספילימברגו Spilimbergo וסיימו את היום במדרחוב הקשתות המקסים (קורסו ויטוריו עמנואלה) בפורדנונה Pordenone.

מסעדה מומלצת: (בין אודינה, פורדנונה, ואלואזונה וספילימברגו):

Da Bepo

Da Bepo Via Amalteo Pomponio, 2,
33030 Bugnins Di Camino Al Tagliamento (UD)

+

+ + +

דרום פריולי: אל הים הפתוח

גבולה הדרומי של פריולי הוא הים האדריאטי המאופיין בחופים חוליים וארוכים כמו בעיירת הנופש הקיצית ליניאנו סביאדורו, שמורות טבע מלאות ציפורים סביב הלגונה של מאראנו בה מסתתרת עיירת הדייגים הזעירה גראדו Grado  – מקום שאסור לכם בשום פנים ואופן לפספס. גראדו, המכונה 'ונציה הראשונה', נבנתה על ידי תושבי העיר הרומית אקוויליאה Aquileia שנמלטו דרומה אל איי הלגונה מאימת כנופיותיו של אטילה ההוני במאה החמישית. כשתעברו באקוויליאה בדרככם אל גראדו, אל תחמיצו את הפסיפסים הנפלאים מהמאה ה-4 בבזיליקת סנטה מריה אסונטה, מן העתיקים והגדולים ביותר שנשתמרו בעולם.

במשך מאות שנים הייתה גראדו מבודדת ומנותקת מהיבשה ורק במאה ה-20 חוברה אליה באמצעות גשר. במרכז העיר העתיקה נמצאת כיכר Campo dei Patriarchi הסמוכה לבית הטבילה, לבזיליקת סנט'אאופמיה (sant'eufemia) ולבזיליקת סנטה מריה דלה גרציה (santa maria delle grazie), להן רצפות פסיפס נהדרות מהמאה ה-4 וסביבן סבך ימי ביניימי מקסים של סמטאות, בתי מגורים, כיכרות זעירות ובהן בתי קפה ומסעדות. חנויות ומסעדות רבות נוספות תמצאו במדרחוב של Piazza Duca D'Aosta. אם תחליטו שגראדו עמוסה מדי במבקרים, תוכלו תמיד לצאת בשייט אל האי הסמוך בארבנה Isola di Barbana ולהתנתק סופית מהעולם.

בנסיעה מזרחה מגראדו אל טריאסטה Trieste משתנה הנוף והחופים הופכים מסולעים, עם שוניות ומפרצונים נסתרים החצובים בסלע הקארסטי. כאן תוכלו לפסוע לאורך טיילת רילקה המתחילה בסמוך לטירת דואינו Duino, עוברת בשמורת הטבע של מצוקי דואינו ומסתיימת באזור מפרץ סיסטיאנה.

בדרך אל עיר הנמל טריאסטה, בירתו של מחוז פריולי, תוכלו לעצור למנוחה בגניה היפים של טירת מיראמארה Miramare, שנבנתה במאה ה-19 עבור הארכידוכס האוסטרי מסימיליאנו הראשון, שלא זכה ליהנות ממנה זמן רב מדי.

בטריאסטה שלטו הרומים, הביזנטים, הפרנקים והונציאנים, וחזותה הוינאית היא פרי שלטון בן מאות שנים של בית הבסבורג האוסטרי. בשלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 הפליגו מנמלה הראשי של האימפריה האוסטרו-הונגרית יהודים רבים לארץ ישראל או לאמריקה וטריאסטה כונתה 'השער לציון'. לאחר מלחמת העולם הראשונה סופחה העיר לאיטליה, נכבשה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה ואף הוקם בה מחנה ריכוז והשמדה. אחרי המלחמה הייתה נתונה תחת שלטון צבאי אנגלו-אמריקני ולמעשה הפכה חלק מהרפובליקה האיטלקית רק בשנת 1954. כיום ניכרת בה השפעה רב תרבותית ובליל של שפות – איטלקית, סלובנית, קרואטית, גרמנית ואנגלית – נשמעות היטב ברחובות.

התחילו את ביקורכם בעיר בפיאצה אוניטה ד'איטליה העצומה הנפתחת אל הים, שבו בבית הקפה ההיסטורי caffè degli Specchi, המשיכו אל כיכר הבורסה וממנה דרך המעבר המקורה Passo della Portizza (הנמצא משמאל לבית הקפה החמוד 'לה פורטיצה') אל רחובות בהם התקיים בעבר הגטו. המשיכו לביקור במוזיאון היהודי (ויה דל מונטה 5) או בבית הכנסת (ויה סן פרנצ'סקו 19) ובבית הקפה ההיסטורי סן מרקו הצמוד אליו. לקראת שקיעת השמש טיילו סביב התעלה הגדולה שבבורגו טרזיאנו.

מה אוכלים: בטריאסטה וברמת קארסו שמעליה תוכלו לטעום את השפעות המטבח הסלובני. נסו את מרק היוטה (Jota), המבוסס על כרוב כבוש, שעועית לבנה ותפוחי אדמה ובגרסה הבשרית גם בקר או צלעות חזיר.

מסעדה מומלצת: Fattoria Carsica Bajta, Sales 108, Sgonico TS

עוד בסביבה: מערת הנטיפים העצומה ומרובת המדרגות Grotta gigante היא יצירת המופת של הטבע ותשמח את חובבי הז'אנר. המערה בהחלט מרהיבה ומיוחדת אך לפני שמחליטים לבקר, שימו לב שמדובר בירידה של 500 מדרגות ועלייה של 500 מדרגות (העלייה והירידה לא באותה דרך).

_______________________________________________________

חגיגות בפריולי

פריולי מציעה למבקריה פעילויות לכל עונה: סקי וקרנבלים ייחודיים בחורף, טיולי אופניים באביב, בטן גב בקיץ וחגיגות הקשורות ליין, מלאכות מקומיות ואוכל בסתיו.

פסטיבל הפרושוטו בסאוריס
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

+

פסטיבל הגבינה בסאוריס
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

+

פסטיבל 'קסם העץ' בסוטריו
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

+

פסטיבל היין Friuli Doc באודינה
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

+

חגיגת ימי הביניים בואלואזונה
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

+

ה'ברקולנה' – תחרות סירות מפרש בטריאסטה
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

+

פסטיבל הדלעת בונצונה
(תאריכי 2020 בהתאם למצב הקורונה)

_______________________________________________________

תודה רבה מקרב לב ללואיג'ה דל מורו Luigia dal Moro מחברת www.2east.it על עזרתה הרבה בהכנת הכתבה.

_______________________________________________________

הכתבה התפרסמה במוסף מסלול של ידיעות אחרונות ב 10.7.2017

_______________________________________________________

קראו עוד על טריאסטה: קפה וזכרון

_______________________________________________________


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך
טריאסטה: קפה וזכרון

טריאסטה: קפה וזכרון

ניסיון של שנים בהזמנת קפה באיטליה לא הכינו אותי לרגע הזה: "היית צריכה לבקש קפה לָאטֶה" אומר לי הבריסטה בקפה 'אדורו' ומציע מיד להכין... המשך