הקרמבו הכי יפה בעולם

Piazza dei Miracoli – ככר הנסים, פיזה, נובמבר 2011

הרבה אנשים פוסחים על הביקור בעיר פיזה Pisa ולא מבקרים בה, אולי בגלל שהפכה לאתר תיירות כה עמוס שמרתיע אפילו את התיירים עצמם: מלבד המון קבוצות מאורגנות, מגיעים לכאן מדי יום מאות תיירי אוניות הקרוזים העוגנות בליבורנו, ובקיצור: שמייח. אבל… אל תתנו לכל זה להניא אתכם מהביקור בפיזה! 

כבר כמה שנים לא ביקרתי בה והחודש הזדמן לי לבקר בה שוב, ואין לי בכלל ספק ש'כיכר הנסים', כך נקרא המתחם הדתי היפהפה הזה, אליו נוהרים כאמור כל התיירים המגיעים לעיר, הוא מהמיוחדים והמרגשים באיטליה. בכיכר נמצאים בה ארבעה מבנים מונומנטליים שמהווים למעשה את מסגרת חייו הדתיים של המאמין הנוצרי מרגע לידתו ועד מותו: מהבטיסטרו (בית הטבילה), דרך הדואומו (הקתדרלה), בו מתבצעים הסקרמנטים (טקסי חידוש האמונה), הקמפנילה (מגדל הפעמונים), שצלצול פעמוניו מזכיר את שעות התפילה ומכנס את המאמינים אל הכנסייה ולבסוף, הקמפו סאנטו (בית הקברות).
העיר פיזה, שהייתה עיר נמל חשובה ועשירה ביותר במאות ה-11 וה-12, השקיעה חלק מהכסף הרב שהיה לה בבניין העיר, הקמת מבני ציבור מפוארים וכנסיות חדשות. בתקופה זו החלה להבנות הכיכר, ששינתה את צורתה מאז הוקם בה הדואומו בשנת 1064. במשך אלף השנים שעברו מאז נוספו הבניינים הנוספים: בית הטבילה, מגדל הפעמונים ובית הקברות, והכיכר התגבשה באיטיות לצורתה הנוכחית.

המבנה המפורסם ביותר בכיכר הוא כמובן המגדל הנטוי, שעבר בשנים האחרונות מסכת שיפוצים נרחבת ונפתח מחדש לביקורים בתוכו, הכוללים עליה אל קומותיו העליונות. בנייתו החלה במאה ה-12 וכבר עם סיום בניית הקומה הראשונה נראה היה כי הוא מתחיל לנטות על צידו. שש שנים לאחר תחילת העבודות הופסקה הבנייה בשל שקיעת אדמת הסחף שגרמה לנטיית המגדל, ובנייתו הסתיימה לאחר עיכובים רבים רק בשנת 1350. גובה המגדל 56 מטרים, הוא נתמך בקושי רב על ידי יסודות אבן בעומק 3 מטרים והוא נוטה נטייה של כמעט שני מטרים לצד דרום. ייתכן שאם היה נבנה כהלכה, על גבי יסודות עמוקים יותר, היה יוצא ישר כמו רוב מגדלי הפעמונים באיטליה, רק שכך לא היה נהפך למגדל המפורסם מכולם.

יש המתפתים לעזוב את העיר מיד לאחר הביקור בכיכר הנסים, אך לדעתי שווה להסתובב גם בעיר עצמה, שמזכירה קצת את פירנצה, על הארמונות הרנסנסיים הצהבהבים אפרפרים שלה, הניחוח הסטודנטיאלי והנהר, אותו הנהר, החוצה את שתיהן. אחד הרחובות שיהיה לכם נעים לשוטט בו הוא בורגו סטרטו Borgo Stretto, רחוב ארקדות צר ומקסים עם הרבה חנויות ובתי קפה, או סביב הכיכר הימי ביניימית העתיקה Piazza delle Vettovaglie בה נערך מדי יום שוק קטן של פירות וירקות. כשחוצים את גשר פונטה די מצו Ponte di Mezzo, אפשר להמשיך אל מדרחוב Corso Italia להשלמת השופינג.


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
מוליזה: יופיה אינו ידוע

מוליזה: יופיה אינו ידוע

בכל פעם שאני נוסעת לאיטליה אני שואלת את עצמי, האם נותרו בה אזורים נטולי תיירים? מקומות נידחים באמת, שגם אם אטייל בהם יומיים שלושה... המשך