בוא בעקבות הריח: יריד הכמהין באלבה

אחד הניחוחות היקרים ביותר בעולם הוא ללא ספק ריחן של פטריות הכמהין הלבנות, ה'טרטופי ביאנקי', הנחבאות באדמת יערות האלון והאגוז.

יריד הכמהין הלבנות (Fiera Internazionale del Tartufo Bianco), אחד האירועים המרכזיים בלוח השנה הגסטרונומי של איטליה, יחל ב 8 באוקטובר 2022 ויסתיים ב 4 בדצמבר 2022 בעיר אלבה Alba שבפיימונטה.

מכל סוגי פטריות הכמהין נחשבת הכמהה הלבנה ליקרה והיוקרתית ביותר, הן מהבחינה הגסטרונומית והן מהבחינה הכלכלית. הפטריה הלבנה, שצורתה מזכירה פקעת, אבן ולעתים שורש, גדלה מתחת לאדמה ונפוצה באיזורים ספורים בלבד. בחבל פיימונטה הנמצא בצפון מערב איטליה נפוצים הטרטופי ביאנקי באיזורי לאנגה Langhe, רוארו Roero ומונפראטו Monferrato.

הפטריה גדלה בסתיו ומגיעה לשיא הבשלתה בסביבות אוקטובר. החיפוש אחרי הפטריה מתבצע כצייד לכל דבר והוא מתחיל באמצע ספטמבר ומסתיים בסוף דצמבר: המחפשים, הנקראים בדיאלקט הפיימונטזי trifolau, נעזרים בכלבי גישוש האמונים על ריחן העז של הפטריות. הפעילות מתרחשת בעיקר בלילה, גם מכיוון שכך קל יותר להסתיר את מיקומן של הפטריות וגם משום שהכלבים המרחרחים יותר מרוכזים ופחות "מוסחים". הכמהין אמורות להיסחר כמה שיותר קרוב למועד גילויין וחשיפתן לשמש, מכיוון שערכן הכספי יורד עם כל יום שעובר, בשל התנדפות התמציות הארומטיות שלהן מרגע הוצאתן מהאדמה. זו גם הסיבה לעריכת ירידי הכמהין בדיוק בתקופה הקצרה בה הן נאספות ולתנודות היומיומיות במחירן.

פטריית הכמהה הלבנה (טרטופו ביאנקו). Foto: Stefania Spadoni

בעיר אלבה, הבירה ההיסטורית והכלכלית של איזור לאנגה, מתגוררים כ-30000 אלף איש. היא מכונה 'העיר של מאה המגדלים' (למרות שכיום נותרו בה מגדלים ספורים בלבד) תזכורת לתקופה בה ניטשו קרבות מרים בינה לבין אויבתה המושבעת, העיר אסטי Asti.

אלבה היא עיר נעימה עם מרכז קטן ואינטימי של רחובות וסמטאות ימי ביניימיים, המשמרת מסורת גסטרונומית עשירה ועתיקה: היא ממותגת כבר שנים כ'בירת הכמהין הלבנות של איטליה' ומארחת את יריד הטרטופו ביאנקו הבינלאומי השנתי.

במרכז היריד, שייתקיים בששת סופי השבוע של אוקטובר ונובמבר, יעמוד שוק הטרטופו (Mercato del Tartufo). השוק הוא ליבו הפועם של היריד כולו: כאן נפגשים הסוחרים והדילרים עם הקונים, היצרנים והמסעדנים. לצד הטרטופו תוכלו לשוטט בין עשרות דוכנים, למשש, לטעום ולקנות ממיטב תוצרת המזון המקומית: יינות מאיזור לאנגה Langhe ורוארו Roero (ברולו, ברברסקו, נביולו, ברברה, דולצ'טו, רוארו, מוסקטו ועוד) גבינות, פסטות עבודת יד מקמח ביצים, נקניקים, שוקולד ומאפים. בתשלום.

מתי: ימי שבת וראשון באוקטובר ונובמבר (שימו לב לאירועים נוספים במהלך כל היריד ולתאריכים מדוייקים באתר)

איפה: Cortile della Maddalena, Via Vittorio Emanuele, Alba

אז אחרי שצדנו לנו פטריה או קנינו אותה במיטב כספנו, איך שומרים אותה ומה בדיוק עושים איתה?

מומלץ לשמור את הפטריות בקירור בטמפרטורה של 3 עד 6 מעלות, לעטוף אותן בנייר סופג ולשים בכלי זכוכית סגור הרמטית. מומלץ להגיש כתבלין, לגרד או לפרוס לפרוסות דקיקות על מאכלים חמים וקרים: פסטות, ריזוטו, בשר, חביתות, פונדו גבינות ועוד. ממש ממש לא מומלץ להחזיקן במקפיא, בשמן או במי מלח. בתיאבון!

 

וגם:

___________________________________________________________

הגעתם עד לכאן? הקדישו יומיים לפחות לעיר הנהדרת טורינו. בסוף הפוסט תמצאו כמה מלונות מומלצים.

___________________________________________________________

גם במרכז איטליה ייערכו במהלך חודש נובמבר ירידי 'טרטופי ביאנקי': באקוולאנגה Acqualanga שבמארקה, בצ'יטה די קסטלו città di castello שבאומבריה ובסן מיניאטו San Miniato שבטוסקנה.

___________________________________________________________

מלונות מומלצים באיזור אלבה:

Hotel Casa Pavesi ליד טירת גרינזאנה

Corte Gondina Hotel בעיירה La Morra

Albergo dell'Agenzia בעיירה Pollenzo

Hotel Castello Di Sinio ללון בטירה

Relais Montemarino בית חווה משופץ באיזור לאנגה

Hotel I Castelli ליד מרכז Alba

Albergo San Lorenzo מלון שני כוכבים במרכז אלבה

Locanda Del Pilone בית חווה משופץ באיזור לאנגה

___________________________________________________________

:Ringraziamenti

Valentina Montisci

Ente Fiera Internazionale del Tartufo Bianco d'Alba

Alberto Frea

Turismo in Langa

___________________________________________________________


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך