זמן הטורטליני: בורגטו סול מינצ'ו

הכפר בורגטו סול מינצ'ו  Borghetto Sul Mincio הוא ללא ספק אחד המקומות המיוחדים ביותר באיזור אגם גארדה ואני לא מכירה אחד שביקר בו שלא נכבש מיד בקסמיו: כולם באים כדי לראות את כפר טחנות המים הזעיר היושב לו בתוך הנהר. למרות שעד לפני יותר מ 17 שנים לא נכתב עליו דבר בעברית, היום הוא מככב ברשימת אתרי ה'חובה' בטיולים לצפון איטליה, עצמאיים ומאורגנים כאחד.

בורגטו סול מינצ'ו Borghetto sul Mincio. צילום: דלית קצנלנבוגן (2002)
בורגטו. כפרון על נהר מינצ'ו. צילומים: דלית קצנלנבוגן (2018)

הכפר, הנמצא למרגלות העיירה ואלג'ו סול מינצ'ו Valeggio Sul Mincio, ניצב כמתבקש משמו בתוך נהר המינצ'ו היוצא מאגם גארדה וחובר אל נהר הפו באיזור מנטובה Mantova. הוא נבנה כיישוב קלונסאות קדום ומאוחר יותר נבנו בו טחנות המים ששימשו לצורך עיבוד חיטה ואורז. טחנות אלה קיימות עד היום וכשיש רגע של שקט אפשר להקשיב לרחש המים העולה מהן, המשמש פסקול קבוע לתושבי המקום. אגב שקט, כשמטיילים בכפר אפשר לגלות רמזים לתקופות פחות שקטות בעברו ההסטורי של האזור, שהיה נתון לשלטונם של בני משפחת דלה סקאלה מורונה (סקאליג'רי) ומאוחר יותר לשלטון בני ויסקונטי ממילאנו, כשאלו וגם אלו מנסים לחסום את התפשטותם של בני משפחת גונזגה ממנטובה. את מה שנותר ממערך הביצורים שנועד להגנה מפני הפולשים מדרום תוכלו לראות כשתרימו את העיניים מהמים ותראו על הכביש מעל הנהר את שרידיו המרשימים של גשר ויסקונטי ואת מצודת סקאליג'רי, הנמצאת למעלה בואלג'ו.

גשר ויסקונטי, מצולם מבורגטו סול מינצ'ו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
גלגל תנופה של טחנת קמח בבורגטו סול מינצ'ו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
גלגל תנופה של טחנת מים בבורגטו (משמאל) על רקע גשר ויסקונטי. צילום: דלית קצנלנבוגן (2002)
קפה על המים בבורגטו סול מינצ'ו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2018)
בורגטו סול מינצ'ו Borghetto sul Mincio וגשר ויסקונטי. צילום: דלית קצנלנבוגן (2002)
בורגטו סול מינצ'ו Borghetto sul Mincio. תתחדשו על הצלחת. צילום: דלית קצנלנבוגן (2003)
מצודת סקליג'רי, מעל בורגטו סול מינצ'ו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2014)
מבט ממצודת סקאליג'רי על גשר ויסקונטי ובורגטו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2014)
מבט על גשר ויסקונטי ממסעדת סן מרקו בבורגטו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2014)
מבט על הטורטליני של מסעדת סן מרקו בבורגטו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2014)
מבט על הטורטליני של מסעדת La Vecchia Bottega בבורגטו. צילום: דלית קצנלנבוגן (2014)

אנחנו הגענו לכאן כדי לגלות איך מכינים טורטליני, המאכל המסמל יותר מכל את המטבח המקומי של ואלג'ו ובורגטו. כמו כל מאכל מסורתי, לטורטליני יש סיפור עתיק המסופר מדי שנה מאב לבן, מאם לבת, בין ביס לביס. האגדה מספרת שכאשר הגיעו חילותיו של דוכס מילאנו ג'אן גלאצו ויסקונטי לבורגטו  על מנת להקים את מערך הביצורים ואת הגשר, עברה שמועה בין החיילים שאזור זה של נהר המינצ'ו מלא בנימפות יפהפיות הנוהגות לצאת מדי פעם אל גדות הנהר ולרקוד כשהן לבושות בגלימות ונראות כמכשפות. לילה אחד, כשחיילי המחנה שקעו בשינה, הגיעו הנימפות והחלו לרקד בין החיילים. רק מאלקו, מפקד הכוח, נשאר ער והחל לעקוב אחר אחת הנימפות, סילביה. במנוסתה בחזרה לנהר נפלה גלימתה של סילביה ומאלקו נוכח לדעת שמדובר בנימפה יפהפיה… השניים התאהבו וסילביה העניקה למאלקו ממחטה מוזהבת כאות לאהבתם. ערב אחד הזמין הדוכס את כל החיילים לנשף ריקודים. הנימפות רקדו לפניהם ומאלקו זיהה ביניהן גם את סילביה אהובתו. חילופי המבטים המאוהבים בין השניים הציתו את קנאתה של איזבלה, בת דודתו של הדוכס, שהיתה כמובן מאוהבת במאלקו וסיפרה לדוכס שסילביה אינה אלא מכשפה. מאלקו מיהר לעזור לסילביה להמלט מהנשף אך נעצר והושלך לכלא. אחרי ימים רבים הגיעה איזבלה לבקר את מאלקו בבית הכלא והבטיחה לו שאם יתחרט על מעשיו ויסכים לשאתה לאישה, ישוחרר. מאלקו סירב, והבין שיוכל לממש את אהבתו לסילביה רק אם יחיו יחד מתחת למים. בעזרתה של סילביה הצליח מאלקו לברוח מהכלא, כשהדוכס וחייליו רודפים אחריהם. כשהגיעו החיילים אל שפת הנהר, נראו בו רק שתי אדוות מים, ועל הגדה נותרה הממחטה שעניקה סילביה לאהובה.

צילום מתוך האתר: http://www.ristorantivaleggio.it/

לזכר אותו סיפור, מאז ועד היום נוהגות נשות הכפר לרדד את הפסטה שתהיה דקיקה ומרובעת כממחטה, למלא אותה במילוי עדין ולקשור את קצוותיה, בקשר המכונה קשר האהבה, Nodo dell'Amore.
כדי לראות איך זה קורה באמת עלינו מהכפר בורגטו אל העיירה ואלג'ו וביקרנו במפעל קטן המייצר טורטליני בעבודת יד.

מדי שנה, ביום ג' השלישי של חודש יוני, מתקיים בבורגטו פסטיבל 'קשר האהבה'. מדובר באירוע מרהיב בו משתתפות המסעדות הטובות ביותר באזור. על גשר ויסקונטי פותחים שולחן ארוך ארוך בו מוזמנים אלפי האורחים לאכול טורטליני  ושאר מעדנים מקומיים ולחזות בתהלוכת תלבושות ימי ביניימית. מאות טבחים, מלצרים ומוזגי יין משרתים את אורחי הפסטיבל, שהשתתפות בו עולה עשרות יורו לאדם. לפני שאתם שולחים את היד לארנק תוכלו לראות את הסרטון הבא, שצולם בפסטיבל קשר האהבה שהתקיים בשנת 2018 במלאת 25 שנה לאירוע.
בשנת 2019 לא יתקיים האירוע והוא יחזור כנראה בשנת 2020 בפורמט חדש. עקבו באתר.

+

+

+

+

ואיפה ישנים כשמגיעים לאזור?

ואם מלא שם (ותמיד מלא!) בדקו את המקום הזה 

וגם את זה (לא ממש בבורגטו אבל קרוב)

ועוד הצעה אחרונה – החדרים החדשים ששופצו ממש בתוך בורגטו.


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

איטליה בחורף, כדאי? בוודאי!

ארבעה חודשים של חורף איטלקי בפתח, ואנשים שפעם לא היו מעיזים להוציא את הדרכון מהמגירה עד פסח, מנצלים (ובצדק) את מחיריהם הסבירים של כרטיסי... המשך
האביב האיטלקי כבר כאן

האביב האיטלקי כבר כאן

הגנים של איטליה לובשים את בגדי האביב שלהם. למה שלא תבואו לבקר? קבלו את הגנים הבוטאניים היפים ביותר בצפון איטליה*.... המשך